X
Nordic region's business magazine • oktober 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Nora Henriksson lämnar Monks och startar en ny konsultbyrå

Publicerad oktober 11, 2025

Nora Henriksson, vd för Monks, avslutar sitt uppdrag för att grunda en ny techkonsultbyrå. Efter nästan sex år på Monks, tidigare Mediamonks, meddelade hon sin avgång via Linkedin.


I en intervju med Resumé ger hon en inblick i sina framtidsplaner. Tillsammans med två partners, en holländare och en amerikan, planerar hon att lansera byrån Esmé. Namnet är inspirerat av förkortningen för ”subject matter expert”, SME.


Henriksson beskriver byrån som en fusion av kreativitet, teknik och innovation, där fokus ligger på de två sistnämnda. Byrån ska erbjuda rådgivning inom nya teknologiska lösningar och utveckla prototyper för att testa idéer som senare kan skalas.


Hon framhäver att många företag känner att det är en stor utmaning att implementera AI, vilket kan verka skrämmande. Hon säger:
”Många känner nog att tröskeln för att börja är väldigt hög, att man måste ändra allt i hela organisationen om man ska börja använda AI. Men så behöver det inte vara – man kan börja med att testa lite grann.”


Henriksson har observerat en klyfta mellan ledningsnivå och personal, särskilt i större företag. Hon betonar att
”I ledningen säger man att ”Vi har checkat den där AI-boxen”, men när man sedan pratar med medarbetarna så säger de ”Va? Nej, det har vi absolut inte gjort”.”


Hon menar att små lösningar kan skapa engagemang och att det är viktigt att inte enbart fokusera på den övergripande målbilden.
”Det är när man tar fram små lösningar i stället för att bara titta på den stora målbilden som man faktiskt kan engagera folk.”


Henriksson avslöjar att byrån har påbörjat sina aktiviteter diskret.
”Vi har smygstartat redan, men inte gått ut med något än. Men allt finns på plats så nu är det bara att tuta och köra!”

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.