X
Nordic region's business magazine • oktober 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Från traditionell tv till viral underhållning: Sporttouchens fenomen

Publicerad oktober 11, 2025

När Sporttouchen fyllde 3 Arena med 20 000 åskådare och ett TikTok-flöde som exploderade, blev det tydligt hur snabbt makten i medielandskapet har förändrats. Det som en gång krävde tv-rättigheter och stora budgetar kan nu skapas av kreatörer med idéer och nätverk, skriver hon.


Lördag den 4 oktober spelades en kändismatch mellan Sporttouchen FC och det norska laget Marcus och Martinus FC i Stockholm. Matchen var omöjlig att missa på sociala plattformar under helgen, vilket visade på den nya mediekulturen.


Under mitt Tiktok-skrollande möttes jag av klipp på kändisar, influencers och fans som delade upplevelser från matchen. Flödet exploderade innan matchen ens började och fortsatte hela helgen, vilket underströk den digitala närvaron.


Innehåll från artister och idrottsstjärnor delades ivrigt. Profiler som normalt sett tar betalt för sponsrade inlägg delade nu fritt och passionerat. Det var som att alla, oavsett roll under matchen, blev en del av det gemensamma fenomenet.


Matchen var ett initiativ från Sporttouchen, en modern sportkanal skapad av Tim Rangström och Charles Faro. Den utmanar traditionella mediestrukturer och finns nu på flera digitala plattformar.


Det som fångade min uppmärksamhet var hur en relativt liten aktör kunde skapa ett så storslaget evenemang, med 20 000 biljetter sålda. Sporttouchen, som funnits i knappt tre år, lyckades nå ut till en stor publik och engagera både deltagare och åskådare.


När kreatörer och entreprenörer kan fylla en arena med över 20 000 personer och sända live utan att vara en traditionell kanal, visar det en ny era av underhållning. Det handlar nu om att förstå kulturen snarare än att äga kanaler.


Det här fenomenet är en demokratisering av underhållning. Vi har tidigare sett liknande utvecklingar med YouTube, men här var det något mer. Publiken var där, och delade upplevelser för att de ville.


Gemenskapen bland kändisar och kreatörer var påtaglig. Fotbollslegender och influensers delade samma arena och samma villkor, vilket påminner oss om att underhållning nu är tillgänglig för alla.


Under tisdagen pratade jag med Tim från Sporttouchen. Han uttryckte sin glädje över den respons matchen fick och delade min fascination över den nya eran av underhållning och dess ägare. ”Om Sporttouchen kan göra det, så kan alla göra det. Vi väckte nog något hos de gamla medierna,” säger han.


Denna typ av initiativ visar hur snabbt förändringarna sker. Det som tidigare krävde stora resurser kan nu skapas av ett litet antal kreatörer med rätt förståelse för sociala medier.


Sporttouchen-matchen blir en symbol för mediedemokratiseringen. Det handlar nu om vem som bäst förstår vad som engagerar publiken. Frågan är hur traditionella aktörer kommer att anpassa sig till detta.


Vi har övergått från ett medielandskap där få kontrollerade informationen till ett där alla kan delta. Underhållningen är nu demokratisk och alla är en del av spelet.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.