X
Nordic region's business magazine • oktober 10, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

En tredjedel av svenskarna avstår från köp på sociala medier

Publicerad oktober 10, 2025

Enligt årets undersökning av Svenskarna och internet har en tredjedel av svenskarna avstått från att handla på nätet via sociala medier på grund av misstänkt bluffannonser. Detta skapar oro bland marknadsförare.


Enligt Internetstiftelsens omfattande rapport har 60 procent sett bluffannonser, men få väljer att anmäla dem. En stor effekt är att var tredje person avstår från att köpa något när de misstänker att annonsen är falsk.


”Det är beklagligt men fullt förståeligt att förtroendet för annonser i sociala medier rasar. Andelen bluffannonser och AI-genererat innehåll skenar just nu på både Metas plattformar och Tiktok, och tyvärr är väl upplevelsen att ingen av dem riktigt tar problemet på allvar,” säger hon.


Detta medför signifikanta konsekvenser för varumärken. En annan mediebyråledare kommenterar: ”Att var tredje användare avstår från köp är en anmärkningsvärd signal om att problemet nu riskerar att påverka konsumtionen på en bredare front,” säger han.


Det finns också motstridiga siffror; e-handeln hade en rekordhög omsättning under augusti. En expert pekar på att bluffannonser ökar, särskilt inför storhelger, och att det är lättare att göra fel när man har bråttom.


”Om annonsen är ”för bra för att vara sann” så är det nog bra att kolla en extra gång vem som är avsändare,” säger han, med en varning att äldre personer är extra utsatta.


Även om bluffannonser ofta kopplas till oseriösa företag, anser en annan expert att detta fenomen påverkar även legitima annonsörer. ”När konsumenter börjar ifrågasätta annonsers trovärdighet påverkar det i förlängningen även seriösa varumärken och deras konvertering,” säger han.


Trots att OMD inte sett oro från annonsörer, poängteras att siffrorna är en del av ett större mönster av förändrade konsumentbeteenden. Ett annat centralt problem är en ny EU-förordning om politisk reklam som påverkar annonsverksamheten.


”Mogna annonsörer tenderar att avstå från att marknadsföra för generösa erbjudanden då osäkerheten hos konsumenten ökar,” säger hon.


En digital chef övertygar att marknaden behöver mer ansvar i sina annonspengar och att bluffannonser inte enbart beror på sociala plattformar. ”Problemet berör också medieplaceringar hos mindre seriösa aktörer,” säger hon.


Facebook toppar listan över plattformar där bluffannonser syns mest, följt av Instagram och Tiktok. Medierådgivare framhäver vikten av att använda kanaler med hög kvalitet för annonsering.


”Vi behöver värna kvalitativa publicistmiljöer, men sociala plattformar erbjuder hög räckvidd och engagemang,” säger han. Det framhålls också att det finns bra kontroller för att minimera riskerna med bluffannonser.


Samtidigt påpekas att sociala medier påverkas negativt av bluffannonser. ”Det kommer att påverka medieinvesteringen över tid, vilket i sin tur påverkar avkastningen,” säger hon.


Det betonas att sociala medier är viktiga och att annonsering där måste ske på ett ansvarsfullt sätt. ”Det handlar inte om att sluta annonsera där konsumenterna är,” säger hon.


Flera mediebyråer trycker på vikten av att sätta press på sociala medier för att hantera problemet. ”Världens mediebyråer är små i sammanhanget. Lagstiftning på EU-nivå kan vara mer effektiv,” säger han.


En expert sammanfattar vad som krävs för förändring: ”Det måste finnas ett ekonomiskt incitament, där en minskad andel av mediekakan är ett tydligt sådant,” säger han.


Den här texten publiceras både i Resumé och Dagens Media, båda titlarna ingår i Bonnier News Business.

Mest lästa
  1. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  2. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

  3. Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Fler intressanta artiklar

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…
rekryteringar

Aktuella rekryteringar inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad december 15, 2025

Resumé ger en översikt av de senaste jobbytena inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation under perioden 8 till 14 december 2025.Binaji Marouf tillträder som kommunikationschef på myndigheten för unga och…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.