X
Nordic region's business magazine • oktober 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Reflektioner över kreativitet och kommunikation

Publicerad oktober 9, 2025

Peter Hammarbäck, pr-strateg vid Spoon, söker inspiration i musik och litteratur. Han nämner att Sveriges mest framstående skribenter, som Karin Pettersson och Amanda Sokolnicki, ger värdefull insikt och att Markus Krunegård alltid är en inspirationskälla. Han rekommenderar att lyssna på Krunegård, gärna med ett par öl i kroppen.


När det gäller inspiration finner han det i människor som genuint bryr sig om sina projekt. Hammarbäck framhäver vikten av detaljer och att sträva efter att nå full potential med allt man gör. Han nämner att han har turen att arbeta med sådana människor på Spoon och PPP. Tyvärr har han blivit mindre inspirerad av sociala medier och strävar efter att förbättra sina flöden.


Hammarbäck uttrycker en oro för de som snurrar ner i negativa beteenden. Han säger:
”Trött på medveten rage bating och kommunikation vars avsikt är att väcka ilska.” Hammarbäck hoppas på ett valår där politiker fokuserar på mer än bara plånboksekonomi. Han nämner att partiet Liberalerna borde reflektera över sin strategi och kritiserar FIFA-chefen Infantino för hans uttalanden.


När det kommer till populärkultur ser han värdet i bredden av idéer. Hammarbäck reflekterar över hur små insikter kan bidra till kreativitet, som en nyligen fått idé från P3 Historia. Han lyssnar regelbundet på Filip och Fredriks podcast för att påminna sig om berättarglädje och energi.


Hammarbäck är nyfiken på hur AI kan påverka berättande och om det kommer att leda till nya, spännande historier eller bara kopior av det som redan finns. Han nämner att det är en central fråga för alla inom kultur och kommunikation.


Det han finner mest utmanande just nu är att upprätthålla kreativiteten i en värld där kortsiktiga resultat värderas högre. Han säger:
”Mätbara exponeringar och klick är lockande” och uttrycker vikten av att våga släppa kontrollen för att uppnå kreativitet. Han avslutar med en metafor:
”Tunn is under den konståkningsmetaforen så jag slutar där.”


Peter Hammarbäck arbetar som pr-strateg på Spoon Agency och är även författare och skribent.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.