Reflektioner över kreativitet och kommunikation
Publicerad oktober 9, 2025
Publicerad oktober 9, 2025

Peter Hammarbäck, pr-strateg vid Spoon, söker inspiration i musik och litteratur. Han nämner att Sveriges mest framstående skribenter, som Karin Pettersson och Amanda Sokolnicki, ger värdefull insikt och att Markus Krunegård alltid är en inspirationskälla. Han rekommenderar att lyssna på Krunegård, gärna med ett par öl i kroppen.
När det gäller inspiration finner han det i människor som genuint bryr sig om sina projekt. Hammarbäck framhäver vikten av detaljer och att sträva efter att nå full potential med allt man gör. Han nämner att han har turen att arbeta med sådana människor på Spoon och PPP. Tyvärr har han blivit mindre inspirerad av sociala medier och strävar efter att förbättra sina flöden.
Hammarbäck uttrycker en oro för de som snurrar ner i negativa beteenden. Han säger:
”Trött på medveten rage bating och kommunikation vars avsikt är att väcka ilska.” Hammarbäck hoppas på ett valår där politiker fokuserar på mer än bara plånboksekonomi. Han nämner att partiet Liberalerna borde reflektera över sin strategi och kritiserar FIFA-chefen Infantino för hans uttalanden.
När det kommer till populärkultur ser han värdet i bredden av idéer. Hammarbäck reflekterar över hur små insikter kan bidra till kreativitet, som en nyligen fått idé från P3 Historia. Han lyssnar regelbundet på Filip och Fredriks podcast för att påminna sig om berättarglädje och energi.
Hammarbäck är nyfiken på hur AI kan påverka berättande och om det kommer att leda till nya, spännande historier eller bara kopior av det som redan finns. Han nämner att det är en central fråga för alla inom kultur och kommunikation.
Det han finner mest utmanande just nu är att upprätthålla kreativiteten i en värld där kortsiktiga resultat värderas högre. Han säger:
”Mätbara exponeringar och klick är lockande” och uttrycker vikten av att våga släppa kontrollen för att uppnå kreativitet. Han avslutar med en metafor:
”Tunn is under den konståkningsmetaforen så jag slutar där.”
Peter Hammarbäck arbetar som pr-strateg på Spoon Agency och är även författare och skribent.