X
Nordic region's business magazine • oktober 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Stockholm förbereder förbud mot fossilreklam

Publicerad oktober 9, 2025

Stockholms stad planerar att införa ett förbud mot fossilreklam på sina egna annonsytor, inspirerat av tidigare beslut i Region Stockholm. Enligt rapporter av P4 Stockholm är detta ett steg mot att eliminera reklam för produkter som främjar användning av fossil energi, säger hon.


Åsa Lindhagen (MP) kommenterar detta:

”Vi vill ha bort den fossila reklamen, helt enkelt, för produkter och tjänster som driver att vi använder fossil energi,” säger hon.


Förbudet förväntas träda i kraft i sommar och en definition av vad som exakt omfattas av förbudet ska tas fram. Lindhagen fortsätter:

”Vi kommer ta fram en definition som vi kommer slå fast.”


Christoffer Fjellner, oppositionsborgarråd från Moderaterna, är kritisk till förslaget. Han anser att stadens reklamytor bör användas för att generera intäkter till skola och omsorg, vilket han uttrycker till P4.


Nobelpriset ses som en stor PR-möjlighet för Sverige. I och med tillkännagivandet av pristagarna börjar diskussioner om det ekonomiska värdet det medför.

”Vi pratar om flera hundra miljoner om året för Sverige och Stockholm i pr-värde,” säger hon, vilket understryker hur Nobelpriset kan marknadsföra Stockholm som turistmål.


American Eagles marknadschef försvarar en omdiskuterad reklamkampanj med Sydney Sweeney, där han framhåller vikten av att skapa värde för aktieägare och kunder.

”Resultatet talar för sig självt. Jag får betalt för att leverera värde åt våra aktieägare,” säger han.


EU-parlamentet har beslutat att förbjuda användning av termer som vegokorv, och även den svenska köttindustrin anser att förslaget går för långt. Magnus Därth säger:

”Det tycker vi är att gå väl långt.”


Det återstår att se hur förslaget utvecklas i förhandlingar med EU:s medlemsländer, och det finns en möjlighet att mer kontroversiella delar kan tas bort, enligt honom.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.