Mobilspel lyfter fram vikten av organdonation
Publicerad oktober 8, 2025
Publicerad oktober 8, 2025

Supercell, en ledande aktör inom mobilspel, kombinerar underhållning med ett samhällsbudskap i sin Halloweenkampanj för spelet Clash Royale. Genom en ny film skapad av reklambyrån Uncommon Stockholm får den populära truppen Skeleton Army en ny ledare medan tittarna uppmanas att tänka på att bli organdonatorer. Kampanjen utförs i samarbete med den brittiska sjukvårdsorganisationen NHS.
Clash Royale, som lanserades 2016, har idag över 60 miljoner aktiva spelare varje månad och är ett av de största mobilspelen globalt. Spelets karaktärer får ständiga uppdateringar, och inför Halloween har Skeleton Army fått en ny general. I kampanjen blandas humor och skräck med ett starkt samhällsengagemang.
William H. Macy, känd för sin mörka humor, axlar huvudrollen. Handlingen utspelar sig i ett bårhus där han obducerar en kropp och interagerar med Skeleton Army. Han förklarar även spelets nya uppdatering innan han riktar sig till kameran med frågan: ”Har du funderat på att bli organdonator?” Avslutningen av filmen bjuder på NHS:s uppmaning ”Yes, I will donate”.
Gabriel Eccher, marketing lead för Clash Royale, uttrycker sin entusiasm: ”Jag hade aldrig trott att jag skulle få göra en kampanj för Clash Royale med William H. Macy. Det är en viktig kampanj för spelet och bidrar dessutom till livräddande arbete. Människor behöver organ – det gör inte skelett”.
Ett separat informationsklipp har också producerats där William H. Macy pratar om vikten av organdonation. Besökare på kampanjsajten kan läsa mer och registrera sig som donatorer.
Björn Ståhl, chief creative officer på Uncommon, påpekar att ”det finns ett stort underskott på donatorer i åldern 18–35 år, så att kombinera en speluppdatering med att sprida kunskap om organdonation känns som vår viktigaste kampanj hittills”.
Filmerna är regisserade av Harold Einstein och producerade av Packer Productions/Danny, med Colony som byråproducent. Kampanjen lanseras globalt inför Halloween och förväntas nå miljontals spelare världen över.