X
Nordic region's business magazine • oktober 8, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Cancerfondens annonsering på Facebook påverkas av Metas beslut

Publicerad oktober 8, 2025

Meta har beslutat att förbjuda annonser kopplade till politiska och sociala frågor, vilket påverkar Cancerfondens kampanj för mammografi. Deras meddelande om att inte missa mammografi har tagits bort från Facebook.


– I slutänden handlar det om liv och död, säger Cancerfondens enhetschef, Henrik Lysell.


Den amerikanska teknikjätten har meddelat att annonser relaterade till politiska frågor inte kommer att tillåtas efter den 6 oktober 2025. Beslutet motiveras av EU:s nya regler kring reklamens transparens.


Henrik Lysell var medveten om förändringen men förväntade sig inte att deras annons skulle påverkas. Annonsen uppmanade till att ”gå på mammografi när du blir kallad”.


– Det handlar om att uppmärksamma en rekommendation som är jätteviktig, säger han.


Sociala medier är en viktig kanal för information enligt Lysell, som nu oroar sig för att många inte kommer att nås av denna viktiga budskap.


– Det är ju tusentals, säkert hundratusentals, som vi når via Facebook. För vissa är det kanske den enda källan till Cancerfondens information, säger han.


Metas beslut att ta bort annonsen baseras på att den bryter mot deras regler för annonsering kring sociala frågor och politik.


Cancerfonden fick information om beslutet under tisdagen och har ännu inte varit i kontakt med Meta. Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige, har dock varit i kontakt med företagets representanter.


– Jag kan inte svara på varför de tagit ner enskilda annonser, men det är klart, som en konsekvens av deras sätt att tolka EU:s regelverk om politisk annonsering kommer många av våra medlemmars annonser att stoppas, säger hon.


Rydh anser att Metas beslut att inkludera ”sociala frågor” gör att förändringen blir omfattande.


– Sedan kan man ju som organisation givetvis göra inlägg om det på Metas olika plattformar. Det är just annonseringen som de har begränsat genom att omfatta mer än EU:s förordning. Så ja, det här är problematiskt, säger hon.


Kevin Hart är nu ansiktet utåt för Shark Ninja, där han spelar tillsammans med David Beckham i en ny reklamfilm för hushållsmaskiner.


– Vi kommer att göra vardagliga hushållssysslor till content du bara måste se. När jag säger att vi bidrar med humor och funktion menar jag att om du inte kan skratta när du dammsuger så gör du det på fel sätt, säger han i ett pressmeddelande.


Duolingo har beslutat att bygga en egen annonsplattform för att förbättra kvaliteten på annonser, istället för att förlita sig på externa DSP:er, enligt annonschefen Andrew Guendjoian.


LeBron James har nyligen publicerat en kryptisk video på Instagram, vilket ledde till spekulationer om hans karriär. Men det visade sig vara ett marknadsföringsknep för att lansera ett samarbete med Hennessy, ett ledande konjaksmärke.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.