X
Nordic region's business magazine • oktober 6, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Haribo inleder rättsliga åtgärder mot Candy People för varumärkesintrång

Publicerad oktober 6, 2025

Den tyska godistillverkaren Haribo har inlett en rättslig process mot Malmöbaserade Candy People. Anklagelserna handlar om varumärkesintrång och överträdelser av marknadsföringslagen. Haribo hävdar att Candy People har plagierat deras karakteristiska nappformade godis.


Enligt stämningsansökan menar Haribo att användningen av en napp i marknadsföringen kan skapa en uppenbar koppling till deras varumärke. Haribo har sålt nappar i Sverige sedan 1961 och har registrerat nappformen som sitt varumärke.


Marianne Levin, professor i civilrätt med fokus på immaterialrätt vid Stockholms universitet, påpekar att det inte är tillräckligt att vara först på marknaden för att få ensamrätt till ett varumärke.


Statsminister Ulf Kristersson har också haft ett privat möte med entreprenören Peter Thiel, känd för att ha grundat Paypal tillsammans med Elon Musk. Denna träff ägde rum i samband med Bilderberggruppens event tidigare i år.


I samtalsprotokollet från Regeringskansliet omnämns Thiel som representant för AI-företaget Palantir, som han grundade 2003. Med på mötet var även Palantirs VD, Alex Karp. Palantir är känt för att utveckla mjukvara för AI och militär ledning.


Ulf Kristerssons pressekreterare bekräftar att mötet fokuserade på Sveriges strategi för AI och teknikutveckling.


I Storbritannien har regeringen föreslagit ett förbud mot reklam för snabbmat som en åtgärd för att bekämpa övervikt bland barn. Det nya regelverket innebär att tv-annonser för ohälsosam mat inte får visas före kl. 21 och inte heller i betald annonsering online.


Detta förbud, som skulle ha trätt i kraft den 1 oktober, har skjutits fram till januari 2026 efter lobbying från livsmedelsindustrin. Kritiker anser att förbudet har försvagats och att det endast kommer att gälla specifika onyttiga produkter, snarare än varumärken generellt.


En undersökning från Gymnastik- och idrottshögskolan visar att endast en av fem ettåringar följer rekommendationerna för skärmtid. Folkhälsomyndighetens riktlinjer rekommenderar att barn under två år inte ska exponeras för digitala medier, och att barn i åldern två till fem bör begränsa sin skärmtid till högst en timme om dagen.


Enligt studien följer bara 22 procent av ettåringarna dessa riktlinjer på vardagar. För fyraåringar är det 60 procent som följer rekommendationerna på vardagar, men endast 28 procent på helger.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.