Haribo inleder rättsliga åtgärder mot Candy People för varumärkesintrång
Publicerad oktober 6, 2025
Publicerad oktober 6, 2025

Den tyska godistillverkaren Haribo har inlett en rättslig process mot Malmöbaserade Candy People. Anklagelserna handlar om varumärkesintrång och överträdelser av marknadsföringslagen. Haribo hävdar att Candy People har plagierat deras karakteristiska nappformade godis.
Enligt stämningsansökan menar Haribo att användningen av en napp i marknadsföringen kan skapa en uppenbar koppling till deras varumärke. Haribo har sålt nappar i Sverige sedan 1961 och har registrerat nappformen som sitt varumärke.
Marianne Levin, professor i civilrätt med fokus på immaterialrätt vid Stockholms universitet, påpekar att det inte är tillräckligt att vara först på marknaden för att få ensamrätt till ett varumärke.
Statsminister Ulf Kristersson har också haft ett privat möte med entreprenören Peter Thiel, känd för att ha grundat Paypal tillsammans med Elon Musk. Denna träff ägde rum i samband med Bilderberggruppens event tidigare i år.
I samtalsprotokollet från Regeringskansliet omnämns Thiel som representant för AI-företaget Palantir, som han grundade 2003. Med på mötet var även Palantirs VD, Alex Karp. Palantir är känt för att utveckla mjukvara för AI och militär ledning.
Ulf Kristerssons pressekreterare bekräftar att mötet fokuserade på Sveriges strategi för AI och teknikutveckling.
I Storbritannien har regeringen föreslagit ett förbud mot reklam för snabbmat som en åtgärd för att bekämpa övervikt bland barn. Det nya regelverket innebär att tv-annonser för ohälsosam mat inte får visas före kl. 21 och inte heller i betald annonsering online.
Detta förbud, som skulle ha trätt i kraft den 1 oktober, har skjutits fram till januari 2026 efter lobbying från livsmedelsindustrin. Kritiker anser att förbudet har försvagats och att det endast kommer att gälla specifika onyttiga produkter, snarare än varumärken generellt.
En undersökning från Gymnastik- och idrottshögskolan visar att endast en av fem ettåringar följer rekommendationerna för skärmtid. Folkhälsomyndighetens riktlinjer rekommenderar att barn under två år inte ska exponeras för digitala medier, och att barn i åldern två till fem bör begränsa sin skärmtid till högst en timme om dagen.
Enligt studien följer bara 22 procent av ettåringarna dessa riktlinjer på vardagar. För fyraåringar är det 60 procent som följer rekommendationerna på vardagar, men endast 28 procent på helger.