X
Nordic region's business magazine • oktober 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Forsman & Bodenfors återvänder till rötterna: Fokus på kundrelationer och långsiktig strategi

Publicerad oktober 4, 2025

Forsman & Bodenfors har beslutat att återgå till sina grundläggande värderingar efter en strategisk omstrukturering. Detta återspeglar en stark betoning på kundfokus och en förnyad inriktning mot den svenska marknaden.


Tove Langseth och John Bergdahl leder nu den kreativa avdelningen och diskuterar byråns framtidsplaner.


De reflekterar över:
✓ Internationaliseringen som inte lyckades: ”Fått oförtjänt mycket kritik”, säger han.
✓ Så anpassas byråns fokus: ”Idén är inte att ha kontor överallt”, förklarar hon.
✓ Återgång till en långsiktig marknadsföringsstrategi: ”Kommer att se tillbaka på de här åren som en mörk period för varumärken”, säger han.


Där de nu har sitt kontor på Hornsgatan 15 i Stockholm, en plats som symboliserar en ny era i byråns snart 40-åriga historia, understryks förändringarna av en ny kreativ hubb inriktad på samarbete.


John Bergdahl, nu chief creative officer, uttrycker tillfredsställelse över den nya arbetsmiljön som är strategiskt belägen för att förena medarbetarna från olika geografiska platser.


För närvarande återfinns byrån mellan två hem, och kontoret är fortfarande under uppbyggnad. Kommunikationsansvarige Lotta Dawidsson ger en rundtur i lokalerna och betonar vikten av allmänna ytor för kreativitet och samarbete.


När det kommer till den tidigare internationaliseringens utfall, påpekar John Bergdahl att det inte handlar om ett misslyckande, utan om en djupare förståelse och samarbete med kunderna. ”Vi blir vassare och skarpare”, förtydligar han.


Tove Langseth, i sin nya roll som head of creative i Sverige, reflekterar att byrån har lärt sig mycket av sina erfarenheter. ”Det är uppfriskande att F&B har vågat testa sig framåt”, säger hon.


Ekonomiskt sett har byrån nyligen haft det tufft, med en omsättning som sjunkit drastiskt. En strategisk justering kom efter omfattande diskussioner med nyckelpersoner i branschen.


John Bergdahl påpekar att den nya strategin innebär att de koncentrerar sig på att bygga relationerna på hemmaplan. ”Vi gör det bäst genom att bli starkare i Sverige”, säger han.


Den nya riktningen har mottagits positivt av branschen, och det finns en optimism kring byråns framtid. ”Det har ju skrivits en del om oss i dagarna”, påpekar han.


Tove Langseth betonar att för att vara relevant behöver byråer arbeta mer flexibelt och snabbt, och anpassa sig efter kundernas krav. ”Det som funkar bygger man vidare på”, summerar hon.


Å ena sidan är det viktigt att vara snabb, men samtidigt krävs det att man kan förespråka för långsiktiga projekt. ”Det ska bli kul att fajtas med Nord DDB”, säger hon.


John Bergdahl framhåller att byrån behöver återfå sin passion och optimistiska syn på branschen. ”Det här är världens roligaste jobb”, säger han.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.