X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

När lojalitet utmanas: Robin Olsens pr-katastrof och dess konsekvenser

Publicerad oktober 3, 2025

Medarbetare som tidigare tystnade och log har nu valt att öppet kritisera. Robin Olsens agerande på sociala medier visar att ledare inte längre kan förlita sig på lojalitet, skriver en analys av en expert.


Beskrivningen av ”känsliga själar” används ofta om målvakter. Med det avstånd som fotbollsförbundet byggt till medierna är det få som kan bedöma om Robin Olsen verkligen är en sådan. Skåningen har alltid varit stabil och överpresterat i landslaget trots en sviktande klubbkarriär.


En kväll i september hände något avgörande. En misslyckad räddning gjorde att Olsen såg ut som en äldre släkting som kastar sig efter en fågelunge. Under förlusten mot Kosovo var han inte sämre än sina lagkamrater – det var ett historiskt nederlag.


Inför den senaste samlingen fick Olsen besked från förbundskapten Jon Dahl Tomasson att han var ”nummer ett” i hierarkin. Trots detta valde han att lämna landslaget, då ord inte betyder något för den som inte längre vinner.


Olsen uttrycker:

”Och som alla vet gjorde jag ett misstag mot Slovenien och sånt är aldrig kul. Men sen fick jag ett samtal från Jon Dahl Tomasson i går om att han ska byta ut mig och då kände jag att han är ledare som jag inte vill jobba under,” säger han.

”Därför väljer jag att tacka för mig, i alla fall så länge Jon Dahl Tomasson är förbundskapten,” fortsätter han.


Fotbollens värld är hård mot honom. Att bryta mot lagets koder anses ovärdigt för en hjälte som honom. Man sviker inte gruppen och låter inte jaget gå före laget; det är en fråga om heder. Robin Olsens utspel är dock inte unikt för denna höst.


Flera exempel på missnöjda medarbetare har dykt upp, från akademiker till ekonomer, där gränserna för hur man uttrycker sina känslor utmanas.


Offentligheten har blivit fegare, där konflikter ofta förpackas som truismer. Många anställda känner sig friare att bryta tystnaden. Genom att ge uttryck för sina känslor försöker de kontrollera narrativet och väcka sympati.


När den australiska juristen Stefanie Costi, efter att ha blivit mobbad, valde att säga upp sig, skrev hon:

”En gång fanns en ung advokat som blev mobbad på jobbet. Hon förlorade sitt självförtroende. Den advokaten var jag.”
Inlägget fick stor spridning och väckte diskussioner om destruktiva arbetsmiljöer.


Trenden visar hur sociala medier, som Linkedin, blivit mer personliga. Stefanie Costi råder drabbade att dokumentera allt och söka stöd utanför företaget, när interna kanaler sviker.


Sverige präglas av både luthersk tro och individualism. När människor identifierar sig med sitt yrke ser de arbetsplatsen som en arena för att lösa problem. Detta ger utrymme för förändring, men också risker.


Experter varnar för att offentlig kritik kan bränna broar till framtida arbetsgivare. Men en ny förståelse mellan anställda och arbetsgivare kan vara växande, i en tid av osäkerhet på arbetsmarknaden. Ingen kan förneka att Robin Olsens utsagor om Jon Dahl Tomasson har påverkat hans status.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.