X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Nellys seger mot Shein – men med kostnader kvar

Publicerad oktober 3, 2025

Patent- och marknadsdomstolen har fastslagit att den kinesiska fast fashion-jätten Shein har brutit mot Nellys upphovsrätt. Under föregående år stämde Nelly Shein för att ha använt deras bilder på sin webbsida. Domen har nu meddelats, där Nelly tillerkänns rätt och ett vitesförbud utfärdas mot ett av Sheins dotterbolag.


Trots detta måste Nelly stå för Sheins rättegångskostnader, vilket rapporteras av DN. Detta beror på att stämningen riktades mot tre olika bolag under Sheins varumärke: Roadget Business, Infinite Styles Services och Infinite Styles Ecommerce.


Nelly framställde krav på ett förbud och ett vite på 500 000 kronor för alla tre bolag, men fick endast skjuta in ett viteskrav mot Infinite Styles Ecommerce. Domstolen konstaterade att dessa bolag medverkat till intrånget men avvisade kraven eftersom villkoren för vite inte var uppfyllda.


Som ett resultat av detta ska Nelly ersätta Sheins rättegångskostnader, som uppgår till nästan 1 miljon kronor. Samtidigt ska Shein betala Nelly cirka 600 000 kronor, skriver DN. Nellys vd, Helena Karlinder-Östlundh, uttrycker sin förvåning och besvikelse över domen.


– Jag tycker att det här är helt bak och fram. Intrången kunde inte begås utan de här två bolagen som har varumärket och plattformen. Det här uppmuntrar inte direkt dem som utsätts för att driva frågan, men det uppmuntrar Shein att fortsätta, säger hon.


Nelly överväger nu att överklaga domen. – Magkänslan säger ja, men vi har haft stora kostnader redan, så vi måste prata ihop oss om detta.


Shein har tidigare använt bilder på Bianca Ingrosso i sin marknadsföring och befinner sig i en rättstvist med H&M relaterad till upphovsrättsintrång. I somras anmälde Sveriges Konsumenter och 24 andra europeiska konsumentorganisationer företaget till EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheter.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.