X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Nellys seger mot Shein – men med kostnader kvar

Publicerad oktober 3, 2025

Patent- och marknadsdomstolen har fastslagit att den kinesiska fast fashion-jätten Shein har brutit mot Nellys upphovsrätt. Under föregående år stämde Nelly Shein för att ha använt deras bilder på sin webbsida. Domen har nu meddelats, där Nelly tillerkänns rätt och ett vitesförbud utfärdas mot ett av Sheins dotterbolag.


Trots detta måste Nelly stå för Sheins rättegångskostnader, vilket rapporteras av DN. Detta beror på att stämningen riktades mot tre olika bolag under Sheins varumärke: Roadget Business, Infinite Styles Services och Infinite Styles Ecommerce.


Nelly framställde krav på ett förbud och ett vite på 500 000 kronor för alla tre bolag, men fick endast skjuta in ett viteskrav mot Infinite Styles Ecommerce. Domstolen konstaterade att dessa bolag medverkat till intrånget men avvisade kraven eftersom villkoren för vite inte var uppfyllda.


Som ett resultat av detta ska Nelly ersätta Sheins rättegångskostnader, som uppgår till nästan 1 miljon kronor. Samtidigt ska Shein betala Nelly cirka 600 000 kronor, skriver DN. Nellys vd, Helena Karlinder-Östlundh, uttrycker sin förvåning och besvikelse över domen.


– Jag tycker att det här är helt bak och fram. Intrången kunde inte begås utan de här två bolagen som har varumärket och plattformen. Det här uppmuntrar inte direkt dem som utsätts för att driva frågan, men det uppmuntrar Shein att fortsätta, säger hon.


Nelly överväger nu att överklaga domen. – Magkänslan säger ja, men vi har haft stora kostnader redan, så vi måste prata ihop oss om detta.


Shein har tidigare använt bilder på Bianca Ingrosso i sin marknadsföring och befinner sig i en rättstvist med H&M relaterad till upphovsrättsintrång. I somras anmälde Sveriges Konsumenter och 24 andra europeiska konsumentorganisationer företaget till EU-kommissionen och nationella konsumentmyndigheter.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.