X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Shein etablerar sig i Paris trots motstånd

Publicerad oktober 3, 2025

Den globala modejätten Shein planerar att öppna sina första fysiska butiker i Frankrike i november genom ett partnerskap med Société des Grands Magasins. Detta innebär lansering i sex städer, däribland Paris, och markerar Sheins första permanenta butiker.

Frédéric Merlin, ordförande för SGM, påpekar att öppningen kommer att attrahera en yngre målgrupp, med möjligheten att köpa ”en Shein-produkt och en designerhandväska samma dag”.

Kritik har dock rest sig mot etableringen. Galeries Lafayette argumenterar att Sheins intåg bryter mot deras avtal och värderingar och avser att stoppa dem.

Anne Hidalgo, borgmästare i Paris, uttrycker stor oro över att BHV öppnat för Shein, då detta strider mot stadens ambitioner för ”hållbar lokal handel”.

Yann Rivoallan, chef för Fédération Française du Pret-a-Porter, säger: ”Framför Paris stadshus bygger de den nya megabutiken Shein, som – efter att ha förstört dussintals franska varumärken – siktar på att översvämma vår marknad ännu mer massivt med engångsprodukter.”

AI-videoplattformen Sora får blandade omdömen

Den nya videoappen Sora från Open AI har lanserats och erbjuder hög kvalitet på AI-genererat material, men den får kritik. Enligt Techcrunch beskrivs appen som ”i princip en deep fake-generator” med upphovsrättsintrång.

Upphovsrättsinnehavare måste nu aktivt välja bort sina verk från Soras flöde, snarare än att ge sitt godkännande från början. Det är dock viktigt att personers avbildningar inte får användas utan samtycke.

Hollywood avvisar AI-skådespelaren Tilly Norwood

Hollywood-stjärnor som Emily Blunt och Natasha Lyonne har uttryckt motstånd mot den AI-genererade skådespelaren Tilly Norwood. Enligt fackföreningen Sag-Aftra är Norwood inte en verklig skådespelare.

Facket påpekar: ”Det har ingen livserfarenhet att utgå från, inga känslor”, och varnar för att studior som använder Norwood kan bryta mot tidigare överenskommelser. Natasha Lyonne uppmanar till bojkott av sådana studior.

Eline Van der Velden, skaparen av Norwood, ser henne som ”ett kreativt arbete – ett konstverk”, men BBC har inte lyckats nå Van der Velden.

Spelindustrin upplever avmattning

Efter en period av snabb tillväxt under pandemin har den svenska spelindustrin nu sett en avmattning, där tillväxten för 2023 har stabiliserats till 4,5 procent. Under 2019–2021 ökade antalet företag och anställda med över 30 procent.

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelsbranschen, säger: ”Den försvagade världsekonomin gör det svårt att hitta kapital för att färdigställa de spel som är i produktion.” Detta resulterar ofta i uppsägningar och omstruktureringar inom branschen.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.