X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Shein etablerar sig i Paris trots motstånd

Publicerad oktober 3, 2025

Den globala modejätten Shein planerar att öppna sina första fysiska butiker i Frankrike i november genom ett partnerskap med Société des Grands Magasins. Detta innebär lansering i sex städer, däribland Paris, och markerar Sheins första permanenta butiker.

Frédéric Merlin, ordförande för SGM, påpekar att öppningen kommer att attrahera en yngre målgrupp, med möjligheten att köpa ”en Shein-produkt och en designerhandväska samma dag”.

Kritik har dock rest sig mot etableringen. Galeries Lafayette argumenterar att Sheins intåg bryter mot deras avtal och värderingar och avser att stoppa dem.

Anne Hidalgo, borgmästare i Paris, uttrycker stor oro över att BHV öppnat för Shein, då detta strider mot stadens ambitioner för ”hållbar lokal handel”.

Yann Rivoallan, chef för Fédération Française du Pret-a-Porter, säger: ”Framför Paris stadshus bygger de den nya megabutiken Shein, som – efter att ha förstört dussintals franska varumärken – siktar på att översvämma vår marknad ännu mer massivt med engångsprodukter.”

AI-videoplattformen Sora får blandade omdömen

Den nya videoappen Sora från Open AI har lanserats och erbjuder hög kvalitet på AI-genererat material, men den får kritik. Enligt Techcrunch beskrivs appen som ”i princip en deep fake-generator” med upphovsrättsintrång.

Upphovsrättsinnehavare måste nu aktivt välja bort sina verk från Soras flöde, snarare än att ge sitt godkännande från början. Det är dock viktigt att personers avbildningar inte får användas utan samtycke.

Hollywood avvisar AI-skådespelaren Tilly Norwood

Hollywood-stjärnor som Emily Blunt och Natasha Lyonne har uttryckt motstånd mot den AI-genererade skådespelaren Tilly Norwood. Enligt fackföreningen Sag-Aftra är Norwood inte en verklig skådespelare.

Facket påpekar: ”Det har ingen livserfarenhet att utgå från, inga känslor”, och varnar för att studior som använder Norwood kan bryta mot tidigare överenskommelser. Natasha Lyonne uppmanar till bojkott av sådana studior.

Eline Van der Velden, skaparen av Norwood, ser henne som ”ett kreativt arbete – ett konstverk”, men BBC har inte lyckats nå Van der Velden.

Spelindustrin upplever avmattning

Efter en period av snabb tillväxt under pandemin har den svenska spelindustrin nu sett en avmattning, där tillväxten för 2023 har stabiliserats till 4,5 procent. Under 2019–2021 ökade antalet företag och anställda med över 30 procent.

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelsbranschen, säger: ”Den försvagade världsekonomin gör det svårt att hitta kapital för att färdigställa de spel som är i produktion.” Detta resulterar ofta i uppsägningar och omstruktureringar inom branschen.

Mest lästa
  1. Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

  2. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  3. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

Fler intressanta artiklar

Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Publicerad december 16, 2025

Allente har nyligen lanserat ett nytt reklamkoncept med titeln ”En värld av underhållning”, vilket syftar till att förtydliga tv-leverantörens profil. Med det tidigare konceptet ”Kungen av underhållning” har företaget redan…
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.