X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Frågor om martech: Insikter för framtiden

Publicerad oktober 3, 2025

Vad är det mest effektiva sättet att samla in kunddata lagligt och etiskt? Vilka hinder möter traditionella företag i sin digitala utveckling? Åtta experter inom martech delade sina insikter och svarade på frågor om branschens framtid under en konferens i Stockholm den 25 september.


Dagens Media och Resumé samlade 15 branschexperter för att diskutera datadriven marknadsföring och kundupplevelser. Trots stort intresse fanns fler frågor än tid, vilket ledde till att vi sammanställde dessa och bad experterna att besvara dem i efterhand.


Enligt Annette Tannerfeldt i Swedmas rapport är affärsvärdet av martech uppenbart genom effektivisering och förbättrad kundupplevelse.

”68 procent av de mest mogna företagen rapporterar ökad effektivitet och 65 procent förbättrad kundupplevelse,” säger hon.


Vidare visar forskning att högmogna företag prioriterar content- och upplevelseplattformar.

”Investeringarna styrs mer av mognadsnivå än av bransch,” säger hon.


Skillnader mellan B2B- och B2C-företag är subtila, men B2B-företag är mer benägna att öka sina martech-investeringar.

”56 procent av B2B-företagen planerar att öka sina investeringar,” säger hon.


Det mest överraskande resultatet var skiftet från teknik till kompetens.

”Den största flaskhalsen är förmågan att använda tekniken,” säger hon.


Sofie Askervall från Natural Cycles diskuterade hur deras plattform revolutionerar kvinnohälsa.

”Vi fokuserar på kvinnohälsa och fertilitet, med planer att utvidga vårt koncept,” säger hon.


Hon betonade vikten av användarnas samtycke.

”Ingenting sker automatiskt. Användaren måste ge sitt samtycke,” säger hon.


Marcus Åström från Scania talade om att förena tradition med digital innovation.

”Vi lyssnar på våra kunder för att vara lönsamma,” säger han.


Han framhöll utmaningar i att arbeta digitalt inom en gammal organisation.

”Kvalitet och prestanda är avgörande oavsett produkt,” säger han.


Cecilia Steenberg Forsberg och Lena Lindgren diskuterade hur teknik och kreativitet måste gå hand i hand.

”AI fungerar bäst med mänsklig erfarenhet,” säger hon.


Emma Storbacka betonade vikten av datadrivenhet i framtiden.

”Vår drömkund är en organisation med insikt om datadrivenhet,” säger hon.


Sammantaget belyser dessa insikter att martech utvecklas snabbt, och företag måste anpassa sig för att fortsätta vara konkurrenskraftiga.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.