X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Reklamombudsmannen fäller flera företag för vilseledande annonsering

Publicerad oktober 3, 2025

Telenor, Espresso House, Colgate, Bonniers Bokklubb och Snabbgross har alla blivit fällda för vilseledande reklam. Telenor kritiseras för sin kampanj ”För alla familjer som har plats för fler”, där de uppmanar till att skaffa abonnemanget Telenor Familj med budskapet att ”Ju fler ni är desto billigare blir det”. Anmälaren påpekar dock att varje ytterligare person kostar 199 kronor, vilket gör att det inte blir billigare.


Telenor förklarar att syftet med filmen var att ”betona möjligheten att välkomna nära och kära oavsett relation” samt att det finns ekonomiska fördelar med familjeabonnemanget. Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) håller dock med anmälaren och anser att budskapet är otydligt, vilket gör det vilseledande.


Colgate fälls för en reklamfilm som påstår att deras tandkräm är mest använd av svenska tandläkare och tandhygienister. Enligt företaget stödjer en undersökning detta påstående, men Reklamombudsmannen anser att Colgate inte har presenterat tillräcklig dokumentation för att styrka detta.


Espresso House kritiseras för ett erbjudande om en frukostdeal för 39 kronor, där det framgår att endast smörgåsen ingår, vilket inte tydligt framgår av reklamskyltarna. Espresso House uttrycker sin ånger över att skyltningen kan ha varit missvisande.


Bonniers Bokklubb fälls för en Facebook-video där de erbjuder en bok och champagneglas för 19 kronor, medan det verkliga lägsta priset är 345 kronor. Reklamombudsmannen konstaterar att väsentlig information om tillkommande kostnader inte framkom i samband med erbjudandet, vilket gör det vilseledande.


Snabbgross fälls för en annons som visar ett paket jordgubbar med ett pris på 9.90 kronor, medan det i butik kostar 39.90 kronor. Axfood hävdar att det var ett internt misstag och erbjuder det lägre priset till kunder som påpekar felet, men Reklamombudsmannen anser att detta inte försvarar överträdelsen.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.