Reklamombudsmannen fäller flera företag för vilseledande annonsering
Publicerad oktober 3, 2025
Publicerad oktober 3, 2025

Telenor, Espresso House, Colgate, Bonniers Bokklubb och Snabbgross har alla blivit fällda för vilseledande reklam. Telenor kritiseras för sin kampanj ”För alla familjer som har plats för fler”, där de uppmanar till att skaffa abonnemanget Telenor Familj med budskapet att ”Ju fler ni är desto billigare blir det”. Anmälaren påpekar dock att varje ytterligare person kostar 199 kronor, vilket gör att det inte blir billigare.
Telenor förklarar att syftet med filmen var att ”betona möjligheten att välkomna nära och kära oavsett relation” samt att det finns ekonomiska fördelar med familjeabonnemanget. Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) håller dock med anmälaren och anser att budskapet är otydligt, vilket gör det vilseledande.
Colgate fälls för en reklamfilm som påstår att deras tandkräm är mest använd av svenska tandläkare och tandhygienister. Enligt företaget stödjer en undersökning detta påstående, men Reklamombudsmannen anser att Colgate inte har presenterat tillräcklig dokumentation för att styrka detta.
Espresso House kritiseras för ett erbjudande om en frukostdeal för 39 kronor, där det framgår att endast smörgåsen ingår, vilket inte tydligt framgår av reklamskyltarna. Espresso House uttrycker sin ånger över att skyltningen kan ha varit missvisande.
Bonniers Bokklubb fälls för en Facebook-video där de erbjuder en bok och champagneglas för 19 kronor, medan det verkliga lägsta priset är 345 kronor. Reklamombudsmannen konstaterar att väsentlig information om tillkommande kostnader inte framkom i samband med erbjudandet, vilket gör det vilseledande.
Snabbgross fälls för en annons som visar ett paket jordgubbar med ett pris på 9.90 kronor, medan det i butik kostar 39.90 kronor. Axfood hävdar att det var ett internt misstag och erbjuder det lägre priset till kunder som påpekar felet, men Reklamombudsmannen anser att detta inte försvarar överträdelsen.