X
Nordic region's business magazine • oktober 2, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Nike återfår styrka genom ny varumärkesstrategi

Publicerad oktober 2, 2025

Försäljningen för Nike ökar, och Pizza Hut introducerar en ny logotyp medan Maga-profiler uttrycker sitt missnöje angående Super Bowl. Nike har skiftat fokus från prestation till varumärke, vilket nu visar positiva resultat, rapporterar Digiday. Den senaste kvartalsrapporten visar en försäljningsökning på 1 procent till 11,7 miljarder dollar. Detta har resulterat i en aktiestigning med 6,4 procent, då vinsten överträffade analytikernas förväntningar.


Under det senaste året har Nike minskat sin beroende av prestationsdriven reklam. ”Vi fattade det strategiska beslutet att bli mindre beroende av andra kedjor och att dra ner på våra promokampanjer för att långsiktigt stärka våra varumärken på alla marknader,” säger företagsledaren. Man har återvänt till Super Bowl efter 27 års frånvaro och behållit samarbetet med reklambyrån Wieden Kennedy.


Flera toppchefer har dock bytts ut, inklusive varumärkeschefen, som lämnade efter 26 år. Nyligen lanserade Nike en ny kampanj som vänder på varumärkets klassiska slogan, från ”Just do it” till ”Why do it?”.


Meta introducerar annonser baserade på AI-sökningar från och med den 16 december. Det innebär att användarna på Facebook och Instagram kommer att se annonser baserat på sina interaktioner med Metas AI-assistent. Dagens Industri rapporterar att detta innebär att en konversation om familjesemestrar kan leda till fler reseannonser i flödet.


Mastercard presenterar en ny annonsplattform kallad ”Mastercard Commerce Media”. Den ska ge varumärken en möjlighet att köpa annonser inom företagets ekosystem och nå över 500 miljoner kortinnehavare. Enligt Adweek kommer avkastningen att uppgå till 22 gånger investeringen.


Pizza Hut har lanserat en ny logotyp där namnet nu skrivs helt i röd text. Detta är en förändring från den tidigare svarta texten, och det är oklart vilken byrå som ansvarar för redesignen, rapporterar Adage.


Maga-anhängare reagerar starkt på valet av artist för Super Bowl, där Bad Bunny ska uppträda under halvtidsshowen. Kritiken beror på hans tidigare uttalanden om Donald Trump och hans musikaliska stil, rapporterar Washington Post. De anser också att hans oro för sina fans är ogrundad, givet hans erfarenheter med migrationsmyndigheterna.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.