Nike återfår styrka genom ny varumärkesstrategi
Publicerad oktober 2, 2025
Publicerad oktober 2, 2025

Försäljningen för Nike ökar, och Pizza Hut introducerar en ny logotyp medan Maga-profiler uttrycker sitt missnöje angående Super Bowl. Nike har skiftat fokus från prestation till varumärke, vilket nu visar positiva resultat, rapporterar Digiday. Den senaste kvartalsrapporten visar en försäljningsökning på 1 procent till 11,7 miljarder dollar. Detta har resulterat i en aktiestigning med 6,4 procent, då vinsten överträffade analytikernas förväntningar.
Under det senaste året har Nike minskat sin beroende av prestationsdriven reklam. ”Vi fattade det strategiska beslutet att bli mindre beroende av andra kedjor och att dra ner på våra promokampanjer för att långsiktigt stärka våra varumärken på alla marknader,” säger företagsledaren. Man har återvänt till Super Bowl efter 27 års frånvaro och behållit samarbetet med reklambyrån Wieden Kennedy.
Flera toppchefer har dock bytts ut, inklusive varumärkeschefen, som lämnade efter 26 år. Nyligen lanserade Nike en ny kampanj som vänder på varumärkets klassiska slogan, från ”Just do it” till ”Why do it?”.
Meta introducerar annonser baserade på AI-sökningar från och med den 16 december. Det innebär att användarna på Facebook och Instagram kommer att se annonser baserat på sina interaktioner med Metas AI-assistent. Dagens Industri rapporterar att detta innebär att en konversation om familjesemestrar kan leda till fler reseannonser i flödet.
Mastercard presenterar en ny annonsplattform kallad ”Mastercard Commerce Media”. Den ska ge varumärken en möjlighet att köpa annonser inom företagets ekosystem och nå över 500 miljoner kortinnehavare. Enligt Adweek kommer avkastningen att uppgå till 22 gånger investeringen.
Pizza Hut har lanserat en ny logotyp där namnet nu skrivs helt i röd text. Detta är en förändring från den tidigare svarta texten, och det är oklart vilken byrå som ansvarar för redesignen, rapporterar Adage.
Maga-anhängare reagerar starkt på valet av artist för Super Bowl, där Bad Bunny ska uppträda under halvtidsshowen. Kritiken beror på hans tidigare uttalanden om Donald Trump och hans musikaliska stil, rapporterar Washington Post. De anser också att hans oro för sina fans är ogrundad, givet hans erfarenheter med migrationsmyndigheterna.