X
Nordic region's business magazine • september 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Distinktivitet i marknadsföring: En utmaning för kreativitet

Publicerad september 30, 2025

Det finns en paradox inom marknadsföring just nu: allt fler betonar vikten av distinktivitet, men allt färre lyckas verkligen sticka ut.


Erik Årnell, vd för Åkestam Holst, påpekar att medan konsulter ofta diskuterar vikten av att göra varumärken lätt identifierbara, så uppstår problemen i praktiken. Att skapa ett enkelt val är en komplex uppgift, som går långt bortom att bara inkludera särskiljande varumärkeselement snabbt i en film.


Distinktivitet bör inte reduceras till en tråkig formel. Om vi förstår att det handlar om att vara kreativ och oväntad, kan vi återigen skapa varumärken som verkligen står ut, vilket är avgörande för affären.


Hur kan vi då omsätta detta i praktiken? Årnell ger exempel på professorer från Adelaide som, trots sin teoretiska kunskap, förvandlade teorin till en blå uggla. Detta står i kontrast till en dansös från Tullinge, Bella Nilsson, som skapade rosa sopbilar, vilket visar på hur distinktivitet kan praktiseras med framgång.


I dagens digitala värld skapas varumärkesidentiteter ofta som designsystem, där produkten får mer fokus än reklamen. Det är värt att notera att det funktionella ofta prioriteras, men det som verkligen skapar minne är det oväntade och unika.


Tyvärr har detta lett till att det finns ett gap mellan design och reklam, där många kreativa och roliga element har försvunnit. Varför finns det inte fler maskotar eller jinglar idag?


Årnell menar att distinktivitet inte handlar om skönhet utan snarare om att göra något som andra inte gör. Forskning visar att människor minns det oväntade och irrationella, vilket ofta gör att varumärken står ensamma i sin nisch.


Trots att många varumärken har grafiska manualer är det vanligt att reklamen begränsas av dessa riktlinjer. Problemet ligger inte i avsaknaden av manualer utan snarare i bristen på att övergå från tvådimensionell till tredimensionell representation.


I en reklamsituation bör varumärken finnas närvarande genom hela berättelsen, oavsett om den utspelar sig på tv eller TikTok. Det handlar om att skapa känslor och överraskningar utan att varumärket försvinner.


Årnell avslutar med att uppmana företag att våga prioritera det som skapar friktion. Trots att detta kan verka kontraproduktivt, visar det sig att våra hjärnor ibland föredrar det som skaver.


Det är det oväntade som stannar kvar i minnet. Om varumärken vill bli mer distinkta, bör de överväga att välja kontrast och att våga det obekväma. Endast då kan de skapa ett verkligt minnesvärt intryck.


Erik Årnell,
vd på Åkestam Holst, tidigare på BBDO Nordics och Klarna
Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.