Fria Bröd introducerar innovativ glutenfri musikkampanj
Publicerad september 29, 2025
Publicerad september 29, 2025

Fria Bröd förenar glutenfritt med musik när de släpper låten ”Muffins” i samarbete med artisten Miss Muffin. Detta representerar en modern tolkning av Björn Rosenströms välkända hit. Genom denna EPA-inspirerade version av låten syftar bageriet till att attrahera en yngre publik och betona att glutenfritt är en självklar del av vardagen.
Musikvideon har fått stor genomslag på TikTok sedan den släpptes förra veckan, med över två miljoner visningar och ett flertal interaktioner på bara ett dygn, enligt bageriets egna uppgifter.
– Genom det här initiativet vill vi pröva nya sätt att nå ut. Ett kul sätt som passar i sociala medier och en lite yngre målgrupp. Alla som äter glutenfritt ska kunna leva och njuta som helt vanliga konsumenter. Detta blir ett helt nytt sätt att engagera runt vårt ämne, säger hon.
Miss Muffin, som är en karaktär inspirerad av muffins och skapad av Fria Bröd, bär fram låten och stärker budskapet om glutenfrihet. Kampanjen ingår i det övergripande kommunikationskonceptet ”Glutenfrihet i varje tugga”, som lanserades förra året i samarbete med kommunikationsbyrån Momentum. Den fullständiga kampanjen kommer att rullas ut under vecka 39 och synas främst på sociala medier.