X
Nordic region's business magazine • september 29, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Debatten om kanelbullens dag: Pressbyrån tar ställning

Publicerad september 29, 2025

UPPDATERAD. Den senaste tiden har frågan om arbetsplatsens kanelbullar blivit en het potatis, lyft av det nybildade fackförbundet Förak. Men vad som verkligen döljer sig bakom detta initiativ är oklart.

Kanelbullens dag infaller i år på en lördag, vilket Förak anser är oacceptabelt. De arbetar för att Sveriges arbetare ska kunna njuta av kanelbullar på jobbet, betalda av arbetsgivaren.

Budskapet har spridits genom sociala medier och på annonstavlor i Stockholms tunnelbana, men avsändaren är fortfarande oklar. På Föraks hemsida återfinns inga kontaktuppgifter, förutom en e-postadress.

En användare uttrycker sin förvirring:

”Fattar inte om detta är ett skämt eller inte”, säger hon. En annan ställer frågan:

”Vem finansierar er?”

Fackförbundet Seko har också yttrat sig:

”Så länge kanelbullen smakar kollektivavtal så är vi med!” säger han.

Vid granskning av Föraks online-konton framträder en ledtråd. Ett av deras inlägg är filmat framför Pressbyrån.

Under de senaste två åren har Pressbyrån, i samarbete med Åkestam Holst, uppmärksammat Kanelbullens dag genom AI-genererade kampanjer. Kommer de att avvika från detta koncept?

Resumé kontaktar Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan/Pressbyrån, som ger ett kryptiskt svar.

”Jag kan säga att vi är glada för att frågan lyfts, och håll utkik nästa vecka,” säger han.

På måndagen skickade Pressbyrån ut ett pressmeddelande och meddelade att de valt att gå Förak till mötes och flyttar Kanelbullens dag till fredagen den 3 oktober.

”Vi är medvetna om att det kan upplevas som en fjuttig fråga att kampanja för, men kanelbullens vara eller icke vara handlar om fikarasterna som bidrar till minskad stress och ökad psykosocial trygghet,” förklarar en talesperson från Förak.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.