Open AIs första storsatsning på varumärkeskampanjer
Publicerad september 29, 2025
Publicerad september 29, 2025

Open AI har nyligen lanserat sin första omfattande kampanj för Chat GPT, som syftar till att visa hur produkten integreras i människors dagliga liv.
Kampanjen markerar en ny riktning för Open AIs marknadsföring, som tidigare bestod av engångsinsatser, som deras debutreklam under Super Bowl i februari.
Denna kampanj har utvecklats i samarbete med Isle of Any och leds av en regissör, som hon säger, är Miles Jay.
Reklamen kommer att visas i USA, Storbritannien och Irland, med inslag på utomhustavlor, tv, streamingtjänster och sociala medier.
Den officiella premiären ägde rum under NFL Primetime i USA och följdes av visningar på ITV, Sky och Channel 4 i Storbritannien.
I ett pressmeddelande uppger Open AI att även om AI har spelat en roll bakom kulisserna, är det slutliga resultatet resultatet av mänskligt arbete.
Denna satsning på varumärkesbyggande sker samtidigt som spekulationerna cirkulerar kring Open AIs möjliga lansering av en egen annonsplattform.
Enligt rapporten Rättvisaren syns unga smala kvinnor oftare i reklam, trots att befolkningen i Sverige är jämnt fördelad mellan män och kvinnor.
Över 57 procent av dem som syns i reklam är kvinnor, och det är vanligare att den representerade kvinnan är ung.
Personer med synliga funktionsnedsättningar saknas nästan helt i de 500 annonser som analyserats, och trots att 60 procent av svenskarna är överviktiga, visas främst smala individer.
Däremot har mångfalden ökat i reklamen sedan 2020, där antalet icke-vita personer har ökat.
Artisten Bad Bunny kommer att uppträda vid nästa års Super Bowl i Santa Clara, Kalifornien, en återkomst efter hans gästspel 2020.
Den gifta skådespelarparet Julia Dufvenius och Christoffer Wollters har fått stort fokus på sin bok