X
Nordic region's business magazine • september 28, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Svenska företags utmaningar i en förändrad politisk miljö

Publicerad september 28, 2025

Flera svenska företag har nu svårigheter med att navigera i den nya politiska verkligheten under Trumps ledarskap. Ericsson har exempelvis avskaffat sina mångfaldsinitiativ, medan Spotify donerade en betydande summa till Trumps installationsceremoni. Det är uppenbart att många företag försöker anpassa sig till en snabbt förändrad världsordning som kan få negativa konsekvenser.


”Det är en rejäl utmaning att blidka de olika intressena”, säger en expert på krishantering. Ändringar i Ericssons årsrapport, där man tog bort referenser till mångfald och inkludering, har väckt stark kritik och blivit föremål för offentlig debatt.


Kritiken har även kommit från fackförbund och medarbetare som ser detta som en svaghet hos företaget. En satir i Aftonbladet illustrerade detta genom att skämta om hur Ericsson bytte motto. Även näringslivsledare har uttryckt förvåning över företagets beslut.


Internationella medier framhäver Ericsson som ett exempel på företag som anpassar sig till Trumps krav. En krishanteringsspecialist säger att Ericssons försök att framställa förändringen som ett internt initiativ misslyckades totalt.


”Belackarna kunde skratta och säga att det var både ryggradslöst agerat och ryggradslöst kommunicerat av Ericsson”, menar han. Flera svenska företag står inför liknande dilemma och har ännu inte funnit lösningar för att anpassa sig till den nya verkligheten.


Med Trumps valseger ställdes många företag inför ett potentiellt skifte i hur de kommunicerar och arbetar med inklusion och mångfald. Men nu har vi sett en motreaktion där företag börjar distansera sig från Trump.


Det blev tydligt när börserna föll efter de ekonomiska konsekvenserna av Trumps handelskrig, vilket fick även tidigare stödjare att kritisera honom. En ledande hedgefondförvaltare uttryckte oro över den ekonomiska och politiska ordningen.


Företag som anpassade sig till Trump har sett negativa effekter på sin verksamhet. Till exempel har varuhuskedjan Target lidit av minskat aktievärde, och även Tesla har drabbats av en dramatisk nedgång i försäljningen i Europa.


Flera svenska företag är i en svår situation där de måste välja mellan att följa Trumps krav eller hålla fast vid sina interna värderingar. ”Företag måste hela tiden fatta obekväma beslut”, säger en konsult som vill vara anonym.


Spotify har dock klarat sig relativt bra trots sin tidigare Trump-vänliga agenda. En expert på krishantering menar att den milda reaktionen på Spotifys agerande kan ha att göra med företagets anpassning till amerikanska normer.


Det finns en växande antipati mot företag som ses som Trump-vänliga, vilket kan få konsekvenser för deras varumärken. ”Den här underdånigheten gentemot Trump slår tillbaka”, säger en expert och pekar på ökad bojkott av amerikanska produkter.


Det finns en tydlig förändring i hur företag kommunicerar, och många strävar efter att bevara sin autentiska identitet i en tid med ökande politisk turbulens. ”Varumärken som vänder kappan efter vinden riskerar att bränna sitt förtroendekapital”, säger en expert.


Charlie Stjernberg varnar också för att företag kan förlora mer än sin image om de för hastigt anpassar sig till Trumps krav. ”Det kan gynna kinesiska företag som inte hamnar under samma lupp”, tillägger han.


Det är också värt att notera att stämningarna mot amerikanska företag ökar i Sverige. En Facebookgrupp har bildats för att bojkotta amerikanska produkter, vilket signalerar ett växande missnöje.


”Folk agerar mer som konsumenter än medborgare”, säger en expert och påpekar att varumärken som vill överleva i denna klimat måste bygga en genuin identitet och anpassa sig till samtiden utan att tappa sin kärna.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.