X
Nordic region's business magazine • september 26, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Upphandlingsprocessen för Uppsala kommun avslutad med Matador som vinnare

Publicerad september 26, 2025

Uppsala kommun har nu utsett en vinnare i den efterlängtade upphandlingen för innehållsproduktion och konceptuell kommunikation. Under våren har kommunen aktivt sökt en byrå som kan bistå med dessa tjänster, vilket även inkluderar hantering av annonser på sociala medier.


Det totala värdet av uppdraget beräknas uppgå till 16 miljoner kronor, med en avtalstid på två år och möjlighet till förlängning med ytterligare två år. Trots detta har upphandlingen varit omstridd.


Processen bestod av fem steg, men kommunen beslutade att avstå från det sista steget, en muntlig presentation, då Matador bedömdes vara överlägsna de andra byråerna. I juni tilldelades Matador uppdraget, men efter kritik från andra deltagande byråer drogs beslutet tillbaka och den muntliga presentationen genomfördes.


Södra Tornet, som inte var nöjda med processen, valde att överklaga upphandlingen till förvaltningsrätten. De begärde en fullständig omprövning. Domstolen valde dock att stödja kommunens beslut och avslog överklagandet. Efter detta gavs möjlighet för byråerna att överklaga domen.


Ingen sådan överklagan inkom, och nu har avtal tecknats med Matador, som är baserad i Uppsala. Detta bekräftar

”Inget sådant har inkommit, så avtal har nu i veckan tecknats med Uppsalabaserade byrån Matador,” skriver hon, projektledare och ansvarig för byråupphandlingen, i ett mejl till Resumé.


Övriga byråer som deltog i upphandlingen inkluderade BBDO Nordics, Oh My och Thinc Collective.

Mest lästa
  1. Ulrika Ek lämnar sitt uppdrag på Relatable

  2. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  3. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

Fler intressanta artiklar

Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Publicerad december 19, 2025

Den avslutande delen av Debrief-podden är nu här. I det senaste avsnittet tas flera intressanta ämnen upp. ✔ En djuplodande berättelse om reklamaren bakom den berömda Rudolf, med en röd…

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.