Konsumentverket granskar Ellos marknadsföringspraxis
Publicerad september 24, 2025
Publicerad september 24, 2025

Ellos står inför kritik från Konsumentverket för att inte ha efterlevt de nya reglerna kring marknadsföring av krediter. En granskning av Ellos Groups marknadsföring av kreditavtal har avslöjat att företaget inte ger den information som krävs enligt konsumentkreditlagen (KkrL) på sin webbplats.
Denna information, som infördes som ett tillägg i lagen för 2025, ska förse konsumenterna med insikter om kreditkostnader, riskerna med skuldsättning och var de kan få hjälp. Informationen måste vara tydlig och lättillgänglig i all reklam relaterad till kreditavtal.
Om det saknas information, som i fallet med Ellos, kan detta betraktas som vilseledande och otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen (MFL). Detta kan leda till förbud eller åläggande med vite.
Ellos har ålagts att redovisa vilka åtgärder som vidtagits senast den 10 oktober 2025.