X
Nordic region's business magazine • september 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Regeringens budget och dess konsekvenser för kommunikationsbranschen

Publicerad september 23, 2025

Vad innebär regeringens budget för yrkesverksamma inom marknadsföring, PR och reklam? Vi har diskuterat med branschledare om de möjliga effekterna.– Det beror på hushållens ekonomi, säger hon.

Regeringen har presenterat en höstbudget som omfattar skattesänkningar på över 57 miljarder kronor. Finansminister beskriver den som ”en budget för hårt arbetande människor”.
Budgeten inkluderar flera relevanta förändringar för kommunikationssektorn, bland annat lägre kostnader för att anställa unga och omfattande satsningar på AI.

IRM har tidigare förutspått en tillväxt på annonsmarknaden, med en omsättning på cirka 52 miljarder kronor i år. Prognosen för nästa år indikerar en tillväxt på 3 procent, där konjunktur och struktur är avgörande faktorer.
AI-utvecklingen har snabbt förändrat marknaden, och hon nämner Googles lansering av sitt AI-sök som ett exempel på hur strukturen påverkas.

Konjunkturen kan å sin sida positivt påverka annonsinvesteringarna. IRM har även beaktat det stundande valet som en faktor för ökad aktivitet.
– Vi har räknat med viss valpengar till annonsmarknaden, och med regeringens mer expansiva budget kan vi behöva ompröva våra prognoser, säger hon.

Flera inslag i budgeten kan ge positiva effekter för branschen, men allt hänger på att hushållens ekonomi förbättras. 
– För att företagens ekonomi ska kunna stärkas och investeringsviljan öka, måste privatkonsumtionen komma igång, säger hon.

Hon hoppas på att en stabilare ekonomi kan leda till fler jobb inom branschen. Arbetslösheten har nått kritiska nivåer, vilket hon beskriver som den värsta situationen hon har sett.
– Målet är att skapa fler jobb och välkomna en ny generation, säger hon.

Hon betonar dock vikten av att inte enbart satsa på unga.
– Vi måste också fokusera på mångfald i vår rekrytering.

Stina Melin, marknadschef, ser positivt på de lägre anställningskostnaderna men efterlyser även satsningar på kompetensutveckling.
– Det behövs även för erfarna yrkesverksamma, säger hon.

Hon föreslår program för vidareutbildning inom digital och datadriven marknadsföring för att möta den teknologiska utvecklingen.
Trots optimistiska förväntningar på budgetens effekter, lyfter hon även fram osäkerhet i omvärlden som en riskfaktor.

– Det har varit många ekonomiska utmaningar nyligen – pandemi, energikris och krig.
– Jag hoppas på positiva förändringar, men oro för framtiden kvarstår, särskilt med det geopolitiska läget.

Det återstår att se om regeringens budget kommer att stimulera investeringar och minska arbetslösheten inom kommunikationsbranschen.

Mest lästa
  1. Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

  2. Nominerad ledare för Centerpartiet

  3. Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Fler intressanta artiklar

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.