X
Nordic region's business magazine • september 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Sveriges strategi för en hållbar turisttillväxt

Publicerad september 23, 2025

Sverige har blivit ett av Europas mest attraktiva resmål, särskilt för turister som vill undkomma den intensiva hettan vid Medelhavet. Den framgången är kopplad till en ny strategi som Visit Sweden implementerat för att säkerställa en hållbar turism.


Den traditionella bilden av turisten – solbränd och avslappnad vid stranden – förändras. När temperaturen stiger till farliga nivåer och turister möter motstånd från lokalbefolkningen, har termen ”coolcation” blivit populär. Det innebär att resenärer söker sig till svalare och mindre exploaterade destinationer.


Visit Sweden rapporterade rekordantal turister under sommaren 2025, enligt she says.


– Det räcker inte längre att bara ligga på playan med en piña colada. Aktiva och nyfikna resenärer söker upplevelser, vilket blir en utmaning vid extrema temperaturer, säger hon.


Sverige står nu inför en möjlighet att förändra turistströmmarna från den traditionella södra Europa som tidigare dominerade. Målet för Visit Sweden är att marknadsföra landet som en attraktiv sommarresmål.


Den svenska livsstilen erbjuds som en unik aspekt av turistupplevelsen, något som skiljer Sverige från dess grannländer. Nils Persson påpekar:


– Vi kan inte påverka naturens förutsättningar, men vår livsstil blir en stark konkurrensfördel, säger han.


Visit Sweden strävar efter att skapa kampanjer som verkligen speglar svensk kultur och livsstil. Nils Persson menar att många kampanjer från andra länder ofta är generiska.


– Internationellt är kampanjerna ofta tråkiga och likartade. Du kan nästan byta ut landets namn utan att det märks, säger han.


Kampanjen ”Discover the originals” har blivit särskilt framgångsrik genom att lyfta fram ursprungskällor av välkända svenska möbler. Nils Persson kommenterar:


– I Ikeakatalogen är Bolmen en toalettborste. Men Bolmen är också vår största dricksvattensjö. Det ger en rolig dimension till kampanjen.


Genom att använda sociala medier och virala trender lyckades kampanjen nå stor spridning, vilket i sin tur resulterade i ökad medvetenhet om Sverige.


Susanne Andersson, vd för Visit Sweden, betonar vikten av långsiktighet:


– Våra kampanjer ska kunna leva länge, vilket kräver tålamod och uthållighet, säger hon.


Det är tydligt att Visit Sweden fokuserar på hållbar tillväxt snarare än kortsiktiga vinster. Organisationen arbetar aktivt för att undvika överbelastning av turistmål.


– Vi strävar efter en hållbar tillväxt över hela landet, säger Susanne Andersson.


Med en växande efterfrågan på Sverige som turistmål, ser ledningen fram emot att lansera nya kampanjer inom kort.


– Sverige är vad det är, och vi kommer att fortsätta driva arbetet i den riktningen, avslutar Nils Persson.

Mest lästa
  1. Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

  2. Nominerad ledare för Centerpartiet

  3. Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Fler intressanta artiklar

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.