Reklamombudsmannen fäller flera företag för vilseledande marknadsföring
Publicerad september 18, 2025
Publicerad september 18, 2025

Reklamombudsmannen har fällt fem varumärken, däribland Foodora, Matsmart och Stjärnägg, för vilseledande reklam. Stjärnägg kritiseras för påståenden på en äggkartong som hävdar ”Hållbart val” och ”45 procent lägre klimatpåverkan”, vilket enligt anmälaren är oklart.
Stjärnägg förklarar i sitt yttrande att ”Hållbart val” refererar till sojafritt foder för hönor, vilket resulterar i en klimatpåverkan som är 45 procent lägre. De påpekar att produkten har 17 procent lägre klimatavtryck än alternativt foder.
Reklamombudsmannen anser dock att uttrycket ”Hållbart val” är otydligt och lätt kan missuppfattas, vilket föranleder beslutet. De påpekar att ”45 procent lägre klimatpåverkan” också är missvisande.
Enjoy Wine & Spirits AB fälls också för vilseledande reklam i en annons som påstod att ett vin fått 95 av 100 av en känd vinkritiker. Detta syftar dock på hela årgången från Bordeaux och inte specifikt vinet.
Företaget påstår att syftet var att betona årgångens kvalitet, men medger att omdömet kan ge ett felaktigt intryck. Reklamombudsmannen menar att reklamens riktning är mot en bredare konsumentgrupp, vilket gör den vilseledande.
Foodora fälls för ett erbjudande om rabatt på ”hela menyn”, som i själva verket bara gällde ett begränsat sortiment. De förklarar att detta berodde på ett tekniskt fel men fälls ändå.
Matsmart får också kritik för en automatiserad annons på Facebook där prisuppgiften inte stämde överens med hemsidans erbjudande, vilket de attributerar till ett tekniskt fel.
Humana Assistans fälls för en annons med påståendet ”Starkast i branschen”. Reklamombudsmannen konstaterar att påståendet är otydligt och saknar förklaringar, vilket ledde till att reklamen bedöms som vilseledande.
I sitt yttrande erkänner Humana att uttrycket är otydligt och att de avser att förtydliga innebörden.