X
Nordic region's business magazine • september 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Reklamombudsmannen fäller flera företag för vilseledande marknadsföring

Publicerad september 18, 2025

Reklamombudsmannen har fällt fem varumärken, däribland Foodora, Matsmart och Stjärnägg, för vilseledande reklam. Stjärnägg kritiseras för påståenden på en äggkartong som hävdar ”Hållbart val” och ”45 procent lägre klimatpåverkan”, vilket enligt anmälaren är oklart.


Stjärnägg förklarar i sitt yttrande att ”Hållbart val” refererar till sojafritt foder för hönor, vilket resulterar i en klimatpåverkan som är 45 procent lägre. De påpekar att produkten har 17 procent lägre klimatavtryck än alternativt foder.


Reklamombudsmannen anser dock att uttrycket ”Hållbart val” är otydligt och lätt kan missuppfattas, vilket föranleder beslutet. De påpekar att ”45 procent lägre klimatpåverkan” också är missvisande.


Enjoy Wine & Spirits AB fälls också för vilseledande reklam i en annons som påstod att ett vin fått 95 av 100 av en känd vinkritiker. Detta syftar dock på hela årgången från Bordeaux och inte specifikt vinet.


Företaget påstår att syftet var att betona årgångens kvalitet, men medger att omdömet kan ge ett felaktigt intryck. Reklamombudsmannen menar att reklamens riktning är mot en bredare konsumentgrupp, vilket gör den vilseledande.


Foodora fälls för ett erbjudande om rabatt på ”hela menyn”, som i själva verket bara gällde ett begränsat sortiment. De förklarar att detta berodde på ett tekniskt fel men fälls ändå.


Matsmart får också kritik för en automatiserad annons på Facebook där prisuppgiften inte stämde överens med hemsidans erbjudande, vilket de attributerar till ett tekniskt fel.


Humana Assistans fälls för en annons med påståendet ”Starkast i branschen”. Reklamombudsmannen konstaterar att påståendet är otydligt och saknar förklaringar, vilket ledde till att reklamen bedöms som vilseledande.


I sitt yttrande erkänner Humana att uttrycket är otydligt och att de avser att förtydliga innebörden.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.