Lidl tar över sponsringen av Melodifestivalen
Publicerad september 17, 2025
Publicerad september 17, 2025

Lidl har blivit huvudsponsor för Melodifestivalen och ersätter därmed Ica, som innehaft rollen sedan 2022.– Vi är en matkedja som står nära både vardag och fest, säger hon.
Melodifestivalturnén erbjuder unika möjligheter för varumärken att synas i SVT, som vanligtvis har strikta reklamregler. Huvudsponsorn får därmed en betydande plattform mot svenska familjer och den folkfest som Mello representerar, där Ica varit sponsor de senaste tre åren.
Nu tar Lidl över avtalet och sponsorrollen fram till 2027.
– Att vi kliver in som huvudsponsor känns som ett naturligt steg i vår strävan att komma ännu närmare svenska folket, och visa att vi är en matkedja som står nära både vardagen och festen i svenska hushåll, säger hon.
Under de senaste åren har Lidl utökat sin marknadsföring, delvis på grund av inflationens påverkan på dagligvaruhandeln. Kampanjerna har kännetecknats av humor, blixtkampanjer på sociala medier och att samla sina svenska produkter under konceptet ”Matriket”.