Synliggör kreativiteten inom reklambranschen
Publicerad september 17, 2025
Publicerad september 17, 2025

Det finns ett klart behov av att bättre kommunicera reklamens värde, anser Fredrik Jerlov i en debattartikel. Han framhåller hur reklam kan vara en ovärderlig resurs för att skapa affärer. Problemet ligger i att de som har kontroll över budgetarna inte alltid inser reklamens potential.
Jerlov påpekar att branschen ofta förbises av dem som borde vara medvetna om dess betydelse. Många ekonomer och ingenjörer har kanske aldrig upplevt kraften hos kreativ reklam, vilket skapar en kunskapslucka. Han citerar:
”Det är de som inte vet att de inte vet som sitter på pengarna.”
Vidare kritiserar han bristen på rapportering om reklamens framgångar i större medier. Han frågar retoriskt när läsarna senast såg en insiktsfull artikel om kreativ reklam.
För att förbättra situationen föreslår han en ökad kommunikation med medierna och att skapa utrymme för diskussioner om marknadskommunikation. Han föreslår:
”En krönika i veckan om marknadskommunikation.”
Dessutom anser han att branschen bör samarbeta med medier som drar nytta av reklamintäkter. Han önskar se annonser om reklam i större format, där olika byråer kan presentera sina insikter utan ekonomisk ersättning.
”Allvarligt talat.”
Det finns ett klart och tydligt behov av att uppmärksamma reklamens värde, såväl för branschen som för näringslivet i stort. Om branschen vill åstadkomma en förändring måste den ta steget framåt och börja kommunicera.