Ny lag föreslås för politisk reklam i Sverige
Publicerad september 16, 2025
Publicerad september 16, 2025

Regeringen har offentliggjort en proposition med tilläggsbestämmelser kopplade till EU:s förordning om politisk reklam, som meddelas i ett pressmeddelande. Lagförslagen syftar till att möjliggöra en fullständig tillämpning av förordningen inom Sverige.
Den EU-baserade förordningen om politisk reklam syftar till att skapa enhetliga regler i hela Europeiska unionen. Detta inkluderar krav på transparens samt riktlinjer för användningen av riktade annonser och leveranstekniker.
I propositionen föreslår regeringen en ny lag som innehåller kompletterande bestämmelser. Lagen berör bland annat sanktionsavgifter och definierar med vilka myndigheter som har ansvar och befogenhet i dessa ärenden. Dessutom föreslås en ändring av lagen om allmänna förvaltningsdomstolar.
– Syftet med EU:s förordning om politisk reklam är att säkerställa en väl fungerande inre marknad för leverantörer av politiska reklamtjänster. Den ska också garantera hög transparens och rättssäkerhet för de som tar emot politisk reklam, samt skydda personuppgifter i samband med kampanjer, säger kulturminister, som citeras.
De föreslagna förändringarna innebär nya och utökade arbetsuppgifter för Mediemyndigheten. Den nya lagen och relaterade ändringar förväntas träda i kraft den 1 januari 2026.