X
Nordic region's business magazine • september 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Utmaningar för nyexaminerade kommunikatörer på arbetsmarknaden

Publicerad september 16, 2025

I den senaste arbetsmarknadsrapporten från fackförbundet Akavia framkommer en tydlig nedgång i antalet kommunikatörer som lyckas etablera sig på arbetsmarknaden efter examen. Arbetsmarknaden för denna yrkesgrupp framstår som osäker.


Under våren 2025 rapporterar 70 procent av respondenterna att de har en hel- eller deltidsanställning, vilket är en minskning med åtta procentenheter sedan 2023. Nio procent av de nyutexaminerade uppger att de fortsätter studera på grund av brist på jobb, och åtta procent för att komplettera sin utbildning. Sex procent är arbetslösa eller deltar i arbetsmarknadspolitiska åtgärder.


Rapporten indikerar även att det krävs längre tid för kommunikatörer att få fotfäste på arbetsmarknaden jämfört med andra utbildningsgrupper, såsom ekonomer och personalvetare. Endast 16 procent hade ett relevant jobb innan examen, och efter tre månader var det totalt 44 procent som fått anställning.


20 procent angav att de fortfarande tre månader efter examen saknade ett arbete som var relevant för deras utbildning. Detta är en ökning med 12 procentenheter sedan 2023 och utgör den högsta andelen bland alla grupper. Kommunikatörer är också den grupp som oftast får tidsbegränsade anställningar, där bara strax över hälften har en tillsvidareanställning.


Enligt rapporten hamnar majoriteten av kommunikatörerna i den privata sektorn. Den mest frekventa metoden för att hitta det första jobbet efter examen är genom Linkedin eller personliga kontakter. Kommunikatörer skiljer sig från andra yrkesgrupper genom att 14 procent fick sitt arbete via praktik, vilket är en ökning med tio procentenheter sedan 2023. Detta kan antas vara ett symptom på den försvagade arbetsmarknaden.


Denna trend innebär att anställningar oftare går till personer som redan har etablerat relationer med arbetsgivare. Dessutom är kommunikatörer den grupp som har sökt flest jobb, där en tredjedel rapporterar att de ansökt om över 50 jobb innan de fick en anställning efter examen.

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.