Kritik mot Powers kampanj och aktuella händelser i media
Publicerad september 15, 2025
Publicerad september 15, 2025

Kampanjen från Power, där kvinnor erbjuds pengar tillbaka om de blir gravida inom 30 dagar efter köp, har mött massiv kritik. I en ledartext på Hela Gotland beskriver skribenten hur detta kapitaliserar på kvinnors kroppar. She says, ”graviditet reduceras till en handelsvara”. Hon varnar för att det gynnar konservativa krafter som vill öka barnafödandet utan att ta itu med demografiska utmaningar genom invandring.
Kampanjen har resulterat i över 70 anmälningar till Reklamombudsmannen för att den anses kränkande och diskriminerande.
Under ett högerextremt massmöte i London krävde Elon Musk en ”upplösning av parlamentet”. Han varnade för ett ”woke mind virus” och sa att ”våld är på väg, antingen slår ni tillbaka eller så dör ni”. Musk beskrev vänstern som ”mordets parti” efter dödsfallet av den konservativa poddaren Charlie Kirk, enligt rapporter från The Guardian.
Penske Media, ägare till Rolling Stone, har stämt Google för att olagligt använda deras innehåll i AI-genererade sammanfattningar. She states, ”Google utnyttjar sin monopolställning”. Google avfärdar stämningen och menar att AI-översikterna gör sök mer hjälpsamt.
Federal Trade Commission (FTC) inleder granskning av Amazons och Googles annonshantering. Utredningen fokuserar på misstankar om vilseledande information kring annonspraxis. Amazon ifrågasätts angående sitt auktionssystem medan Google granskas för otydliga prisökningar.
Prinsessan Madeleines hudvårdsmärke Minlen har redan innan lanseringen väckt kritik. Eventet på Lykos flaggskeppsbutik mottogs svalt, med bara en kort kö som bildades innan öppningen. Madeleine Bernadotte, som står bakom varumärket i samarbete med Weleda, mötte ett blandat mottagande.