X
Nordic region's business magazine • september 14, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Liverpool FC:s maskot stärker klubbens varumärke

Publicerad september 14, 2025

Ryktena om maskotens död är överdrivna och ogrundade. Duolingos vinster har ökat markant sedan deras gröna uggla påstått sig vara död. I våras firade Liverpool FC sin Premier League-seger med maskoten Mighty Red i omklädningsrummet. Medan många maskotar blivit föråldrade, har Liverpool framgångsrikt revitaliserat sin.


Liverpool FC är en av de mest betydelsefulla klubbarna globalt, med en stark fankultur. Trots sin framgång under 70- och 80-talen saknade laget en marknadsföringsstrategi som speglade klubbens kärnvärden i modern tid.


Deras strategi var enkel: genom att vinna matcher skulle både publiken och nya fans attraheras. Denna strategi var framgångsrik så länge fotboll engagerade främst män, och arenorna hade begränsad bekvämlighet.


Men när Premier League lanserades 1992 förändrades allt. Den engelska fotbollen blev kommersialiserad, vilket lockade kapitalstarka ägare. 2010 köpte Fenway Sports Group (FSG) Liverpool och såg möjligheter att nå en bredare familjepublik.


FSG:s vision innebar att klubben skulle bli en god aktör i samhället. LFC Foundation, som stärker barn och unga, har fått en central roll och ledde till behovet av en maskot för att symbolisera klubbens värderingar.


År 2012 introducerades Mighty Red, inspirerad av klubbens emblem. Många traditionella supportrar var initialt skeptiska, men tiden har visat att maskoten blivit en integrerad del av klubben.


En guide på Anfield berättar: – Här har du Mighty Reds omklädningsrum. Han byter om alldeles bredvid Mo Salah och de andra spelarna, säger hon.


Mighty Red har även fått en mystik kring sig, då ingen vet vem som döljer sig bakom masken. Det verkar vara flera personer som har uppdraget, vilket förklarar maskotens förmåga att dyka upp på olika platser samtidigt.


En ledtråd till varför Duolingo återupplivade sin maskot, den gröna ugglan Duo, kan vara att Mighty Red älskar Dua Lipa. Hennes låt ”One Kiss” används som spelarnas segersång.


Den 11 februari i år skapade Duos påstådda död stora reaktioner på internet. Den 150 miljoner visningar visade hur mycket maskoten betydde för kunderna. Dua Lipa sörjde sin ugglevän öppet.


Monica Earle, PR-chef bakom kampanjen, förklarar: – Så vi valde att låta en av Teslas cybertruckar köra över Duo för att det skulle bli så absurt som möjligt, säger hon.


Spekulationerna kring vem som körde bilen blev många, och Duolingo tvingades bekräfta maskotens död, samtidigt som de lovade en återuppvaknande med en ny design.


Trots att Duos död verkar ytlig, visar den hur starkt kunder värderar varumärket. Den 1 maj släpptes Duolingos första kvartalsrapport med en 49-procentig ökning av användare.


Hur mycket av denna tillväxt som kan relateras till maskotens död är oklart, men Mighty Red verkar vara mer levande än någonsin.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.