Liverpool FC:s maskot stärker klubbens varumärke
Publicerad september 14, 2025
Publicerad september 14, 2025

Ryktena om maskotens död är överdrivna och ogrundade. Duolingos vinster har ökat markant sedan deras gröna uggla påstått sig vara död. I våras firade Liverpool FC sin Premier League-seger med maskoten Mighty Red i omklädningsrummet. Medan många maskotar blivit föråldrade, har Liverpool framgångsrikt revitaliserat sin.
Liverpool FC är en av de mest betydelsefulla klubbarna globalt, med en stark fankultur. Trots sin framgång under 70- och 80-talen saknade laget en marknadsföringsstrategi som speglade klubbens kärnvärden i modern tid.
Deras strategi var enkel: genom att vinna matcher skulle både publiken och nya fans attraheras. Denna strategi var framgångsrik så länge fotboll engagerade främst män, och arenorna hade begränsad bekvämlighet.
Men när Premier League lanserades 1992 förändrades allt. Den engelska fotbollen blev kommersialiserad, vilket lockade kapitalstarka ägare. 2010 köpte Fenway Sports Group (FSG) Liverpool och såg möjligheter att nå en bredare familjepublik.
FSG:s vision innebar att klubben skulle bli en god aktör i samhället. LFC Foundation, som stärker barn och unga, har fått en central roll och ledde till behovet av en maskot för att symbolisera klubbens värderingar.
År 2012 introducerades Mighty Red, inspirerad av klubbens emblem. Många traditionella supportrar var initialt skeptiska, men tiden har visat att maskoten blivit en integrerad del av klubben.
En guide på Anfield berättar: – Här har du Mighty Reds omklädningsrum. Han byter om alldeles bredvid Mo Salah och de andra spelarna, säger hon.
Mighty Red har även fått en mystik kring sig, då ingen vet vem som döljer sig bakom masken. Det verkar vara flera personer som har uppdraget, vilket förklarar maskotens förmåga att dyka upp på olika platser samtidigt.
En ledtråd till varför Duolingo återupplivade sin maskot, den gröna ugglan Duo, kan vara att Mighty Red älskar Dua Lipa. Hennes låt ”One Kiss” används som spelarnas segersång.
Den 11 februari i år skapade Duos påstådda död stora reaktioner på internet. Den 150 miljoner visningar visade hur mycket maskoten betydde för kunderna. Dua Lipa sörjde sin ugglevän öppet.
Monica Earle, PR-chef bakom kampanjen, förklarar: – Så vi valde att låta en av Teslas cybertruckar köra över Duo för att det skulle bli så absurt som möjligt, säger hon.
Spekulationerna kring vem som körde bilen blev många, och Duolingo tvingades bekräfta maskotens död, samtidigt som de lovade en återuppvaknande med en ny design.
Trots att Duos död verkar ytlig, visar den hur starkt kunder värderar varumärket. Den 1 maj släpptes Duolingos första kvartalsrapport med en 49-procentig ökning av användare.
Hur mycket av denna tillväxt som kan relateras till maskotens död är oklart, men Mighty Red verkar vara mer levande än någonsin.