Peugeot vitaliserar trafikljusen i ny reklamkampanj
Publicerad september 13, 2025
Publicerad september 13, 2025

De ikoniska röda och gröna figurene vid övergångsställen har länge varit statiska. I en ny kampanj från Peugeot ges dessa figurer liv, då de plötsligt hoppar in i en E-2008. Dessa symboler, som är kända världen över, har en gemensam design, men är ändå unika i varje land. I Sverige skapade Gullan Bornemark en sång om dem på 1960-talet, medan Ampelmännchen i Östtyskland blivit en nostalgisk symbol.
Trots att dessa figurer traditionellt har varit stillastående, väcker Peugeots reklamfilm fantasin och ger dem en ny röst. Idén bakom kampanjen kom ursprungligen från byrån Highdive för Jeep, ett annat märke inom koncernen Stellantis. Olivier François, global marknadschef för Stellantis, ansåg dock att konceptet passade bättre för Peugeot, vars byrå är Accenture Song.
Kampanjen, som lanserades den 11 september, riktar sig främst mot den europeiska marknaden men har också rättigheter som gör den tillgänglig för andra marknader. François kommenterar:
”Med 14 varumärken runtom i världen är det ingen överraskning att vi ser att ett kreativt arbete som pitchas av en av våra byråer för ett märke, visar sig passa perfekt för ett annat,” säger hon.