Ballerina lanserar ödmjuk kampanj
Publicerad september 12, 2025
Publicerad september 12, 2025

Ballerina, känd för sina goda kakor, strävar efter att framstå som ödmjuka i sin nya kampanj. Parollen ”Bäst i smaktest. Sämre på annat.” syftar till att kombinera humor och självdistans. Bakgrunden är att deras kaka fick fyra av fem toppbetyg i ett oberoende smaktest mot sina konkurrenter.
I samarbete med IW Agency har Ballerina valt att framhäva att de är marknadsledare utan att verka skrytsamma. Man vill med detta budskap visa att det är okej att inte vara perfekt.
– När man redan är marknadsledare riskerar man alltid att framstå som lite oskönt skrytig om man bara basunerar ut att man är bäst. Det är ju trots allt bara en liten kaka vi pratar om – så det är ok, till och med avväpnande, om den är rätt kass på allt annat än att vara just god, säger she/he.
Ballerinas maskot ”Kakan”, som lanserades tidigare i år, skildrar humoristiskt sin oförmåga i vardagssituationer som att hälla kaffe eller gå på skogspromenader. I korta filmer på sociala medier betonar Ballerina sin förmåga att även skämta om sina svagheter.
Vid introduktionen av det nya reklamkonceptet kommer även en uppdaterad varumärkesidentitet, även den skapad av IW. En anmärkningsvärd ändring är att pricken över i:et i logotypen har tagits bort.