Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Henrik Almqvist, kreativ ledare på M&C Saatchi, diskuterar behovet av tydligare kommunikation inom Folksam. Han framhäver vikten av att hålla fast vid koncept, särskilt i utmanande tider. Han säger: ”Jag vet inte riktigt om det inspirerar mig, men det som gör mig glad varje gång jag ser ett varumärke som har förstått vikten av att hålla i ett koncept och inte direkt börjar famla efter nått nytt när siffrorna inte visar exakt det man vill.”
Almqvist poängterar att de flesta varumärken borde omvärdera sina strategier. Han påpekar:
”Här skulle jag vilja svara i princip alla varumärken. Jag kan inte förstå hur man inte kan lära sig av historien.”
Han uttrycker att marknadsföring bör prioriteras även under krisperioder. Han säger:
”Det har alltid visat sig vara en bra investering. Det har aldrig varit billigare att ”köpa” marknadsandelar än nu.”
Enligt honom behöver Folksam justera sin kommunikation. Han anser att deras nuvarande budskap kunde ha mer kreativitet, och han kommenterar:
”Rubriker som ”Mygg är jobbiga, det ska inte försäkringar vara” tycker jag behöver lite mer kreativ finess.”
Almqvist reflekterar också över populärkulturens påverkan. Han nämner att han ofta tar inspiration från Threads, ett socialt medium som han beskriver som:
”Det absolut märkligaste sociala mediet. En total motsats till Instagrams förljugna lyxtillvaro.”
Han förklarar att Threads handlar om att visa sina sämsta sidor och exemplifierar:
”Ett besök på Threads är som att bevittna avkomman av en korsbefruktning av Böda camping och Ullared. En mycket inspirerande plats.”
Inför hösten ser han fram emot att följa sin tidigare kollega, Robin Wiman, i hans nya roll på Max Hamburgare. Han säger:
”Ett varumärke med extremt stor potential som jag tycker tappat relevans den senaste tiden.”
Almqvist uttrycker också sin oro för framtiden för svenskt näringsliv. Han konstaterar:
”Jag börjar få svårare och svårare att tro att 2025 skulle bli ett kanonår för svenskt näringsliv.”