X
Nordic region's business magazine • september 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

Publicerad september 11, 2025

Henrik Almqvist, kreativ ledare på M&C Saatchi, diskuterar behovet av tydligare kommunikation inom Folksam. Han framhäver vikten av att hålla fast vid koncept, särskilt i utmanande tider. Han säger: ”Jag vet inte riktigt om det inspirerar mig, men det som gör mig glad varje gång jag ser ett varumärke som har förstått vikten av att hålla i ett koncept och inte direkt börjar famla efter nått nytt när siffrorna inte visar exakt det man vill.”


Almqvist poängterar att de flesta varumärken borde omvärdera sina strategier. Han påpekar:

”Här skulle jag vilja svara i princip alla varumärken. Jag kan inte förstå hur man inte kan lära sig av historien.”


Han uttrycker att marknadsföring bör prioriteras även under krisperioder. Han säger:

”Det har alltid visat sig vara en bra investering. Det har aldrig varit billigare att ”köpa” marknadsandelar än nu.”


Enligt honom behöver Folksam justera sin kommunikation. Han anser att deras nuvarande budskap kunde ha mer kreativitet, och han kommenterar:

”Rubriker som ”Mygg är jobbiga, det ska inte försäkringar vara” tycker jag behöver lite mer kreativ finess.”


Almqvist reflekterar också över populärkulturens påverkan. Han nämner att han ofta tar inspiration från Threads, ett socialt medium som han beskriver som:

”Det absolut märkligaste sociala mediet. En total motsats till Instagrams förljugna lyxtillvaro.”


Han förklarar att Threads handlar om att visa sina sämsta sidor och exemplifierar:

”Ett besök på Threads är som att bevittna avkomman av en korsbefruktning av Böda camping och Ullared. En mycket inspirerande plats.”


Inför hösten ser han fram emot att följa sin tidigare kollega, Robin Wiman, i hans nya roll på Max Hamburgare. Han säger:

”Ett varumärke med extremt stor potential som jag tycker tappat relevans den senaste tiden.”


Almqvist uttrycker också sin oro för framtiden för svenskt näringsliv. Han konstaterar:

”Jag börjar få svårare och svårare att tro att 2025 skulle bli ett kanonår för svenskt näringsliv.”

Mest lästa
  1. Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

  2. Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

  3. Behovet av en mer omfattande kulturkanon

Fler intressanta artiklar

Coca-Cola anpassar sig efter globala trender

Publicerad september 11, 2025

I takt med den negativa uppfattningen om amerikanska varumärken så förändrar flera företag sina strategier. Coca-Cola marknadsförs nu som en ”tysk produkt” i Tyskland. Företaget har lanserat en ny kampanj…

Stagwell ställer in London-festival av säkerhetsskäl

Publicerad september 11, 2025

Stagwell har beslutat att skjuta upp sin planerade festival i London efter uppgifter om deras samarbete med Israels utrikesdepartement, vilket har lett till kritik på sociala medier. I ett e-postmeddelande…

Kampanj för att öka medvetenhet om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst lanserar Kid Collective en kampanj för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Denna kommunikation är inriktad på anställda inom kommun och region. I…

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna…

Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa…

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för…

Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

Publicerad september 11, 2025

Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill…

Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Publicerad september 10, 2025

Med ett år kvar till valet inleder Moderaterna sin kampanj för att återfå kontrollen i Stockholm. Under namnet ”Vi står upp för Stockholm” fokuserar kampanjen på huvudstadens särskilda egenskaper och…

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.