X
Nordic region's business magazine • september 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

Publicerad september 11, 2025

Under en festlig kväll i Stockholm presenterades de framstående vinnarna av Stockholm Media Award 2025. Detta evenemang, som organiseras av Sveriges Mediebyråer, firar och uppmärksammar innovativa och effektiva kommunikationsinsatser inom den svenska mediemarknaden.


Priserna delas ut för att hedra de kampanjer, mediestrategier och branschpersoner som utmärker sig genom sin kreativitet och kompetens. Hittills har priserna delats ut i tre kategorier.


Niklas Bondesson, docent i marknadsföring och universitetslektor på Stockholms universitet.
För sitt banbrytande arbete med att visa hur marknadsföring faktiskt gör skillnad – både i människors huvuden och i företags resultat. I sin forskning har han fördjupat sig i positionering – hur varumärken tar plats i marknaden, i konsumenters medvetande och i organisationers sätt att tänka, säger hon.


Pressbyrån
Med humor, träffsäker tajming och ett kompromisslöst fokus på kundresan har årets annonsör fått människor att lyfta blicken från sina mobiltelefoner, stanna upp och le. Under utmanande lågkonjunktur och ökat fokus på lågpris har annonsören visat på en djup förståelse för mänskligt beteende och medielogik, säger han.


Grand Prix:Telenor – Missed Calls (PHD Media, Nord DDB)
Ibland finns lösningen mitt framför ögonen. Eller ska vi kanske säga öronen? Med rätt ton, smarta kanalval och genuin förståelse för mottagaren har årets vinnare skapat kommunikation som både berört på djupet, engagerat och gett fantastiska resultat. Kampanjens insiktsfulla idé är nästan osannolikt tätt sammankopplad med produkten och utförandet excellerar i att använda varje kanal efter sina förutsättningar. Juryn är enig: att hitta något alldeles alldeles vardagligt och lyckas ladda det med så mycket känslor att våra ögon tåras, samtidigt som siffrorna för varumärkespreferens och räckvidd är best in class, det är inte bara genialt, det är också värt kvällens förstapris, säger hon.


Guld:McDonald”s – Deal with the trash (OMD, Nord DDB, Prime Weber Shandwick)
Silver:Max Burgers – King of Pop (Hear Mediebyrå, Åkestam Holst)


Årets Säljorganisation premieras för att skapa värde för annonsörer. De underlättar mediebyråernas arbete genom flexibla och skalbara annonslösningar. Med ett proffsigt team, inspiration och innovation är de en ledande kraft inom branschen.


Max Nordlinder, Tre Kronor Media är vinnaren av Årets Mediebyråledare.
Han litar på sina medarbetare och delegerar ansvar, vilket ger alla friheten att växa. Hans dedikation och erfarenhet har skapat en stark laganda, säger han.


Louise Jonsson, Tre Kronor Media utmärker sig som Årets Medierådgivare.
Hon har ett brinnande engagemang och en hög kunskap. Louise är strukturerad och analyserar förslag noggrant, vilket resulterar i proffsiga lösningar, säger hon.


Fredrika Hartzell, JCDecaux är Årets Mediesäljare.
Hon lyckas alltid se positiva aspekter och hittar lösningar som fungerar bra för alla parter. Ingen idé är för galen för henne, säger han.


Guld: OMD
Silver: Scream
Brons: PHD


Artikeln har tidigare publicerats på Dagens Media. Resumé och Dagens Media ingår båda i Bonnier News Business.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.