X
Nordic region's business magazine • september 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna också. Det framkom under civilministerns tal vid evenemanget ”Kommunikation i offentlig sektor”, där han konfronterade kommunikatörer från hela landet.

Mötet skedde efter att Slottners tidigare uppdrag till 32 svenska myndigheter om att redovisa sina kommunikationskostnader blivit känt. En utredning från Statskontoret har visat att antalet kommunikatörer inom offentlig verksamhet har fyrdubblats mellan 2006 och 2019.
Erik Slottner uttryckte i intervjuer en stark kritik och definierade kommunikationsverksamheten som en snabbväxande ”amöba”.

Han anser att myndigheternas huvudfokus inte ska vara att bygga varumärken eller producera reklamprodukter såsom tygkassar och godis. Caroline Thunved, vd för Sveriges kommunikatörer, har dock ifrågasatt Slottners generella kritik.
”Jag säger inte att man inte får kritisera oss kommunikatörer, men det får gärna vara en faktabaserad kritik. Nu har det blivit lite snedvridet och det späs på av ministrar och andra. Det är min uppgift att motverka den utvecklingen,” säger hon.

Slottners hållning är att han inte bidrar till en hetsjakt på kommunikatörer. ”Mina ideologiska ingångsvärden är att man ska ta ansvar för skattepengarna och att myndigheter ska fokusera på sina kärnverksamheter. Om kommunikationskostnaderna ökar mer än andra verksamheter, bör vi undersöka varför,” förklarar han.
Han tillägger att det är viktigt att vara beredd på att ibland bli granskad.

Som tidigare borgarråd i Stockholm reagerade han på stadens dyra reklamkampanjer för att uppmuntra cykling istället för bilkörning. ”Jag tycker det var ett gränsfall för hur en kommun ska påverka människors livsstil,” anser han.
Nu efterlyser han en djupare analys av hur kommuner hanterar sina kommunikationsutgifter.

Slottners frågor är få men viktiga: ”När kommuner med mindre budgetar fortfarande når goda resultat, varför ser vi så olika på den här verksamheten?” Han nämner Staffanstorp, där två kommunikatörer räcker för att klara av kommunens behov, medan andra kommuner har avsevärt fler.
”Det skulle vara intressant att se en djupstudie av detta och analysera skillnaderna,” säger han.

Mest lästa
  1. Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

  2. Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

  3. Behovet av en mer omfattande kulturkanon

Fler intressanta artiklar

Coca-Cola anpassar sig efter globala trender

Publicerad september 11, 2025

I takt med den negativa uppfattningen om amerikanska varumärken så förändrar flera företag sina strategier. Coca-Cola marknadsförs nu som en ”tysk produkt” i Tyskland. Företaget har lanserat en ny kampanj…

Stagwell ställer in London-festival av säkerhetsskäl

Publicerad september 11, 2025

Stagwell har beslutat att skjuta upp sin planerade festival i London efter uppgifter om deras samarbete med Israels utrikesdepartement, vilket har lett till kritik på sociala medier. I ett e-postmeddelande…

Kampanj för att öka medvetenhet om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst lanserar Kid Collective en kampanj för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Denna kommunikation är inriktad på anställda inom kommun och region. I…

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna…

Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa…

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för…

Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

Publicerad september 11, 2025

Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill…

Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Publicerad september 10, 2025

Med ett år kvar till valet inleder Moderaterna sin kampanj för att återfå kontrollen i Stockholm. Under namnet ”Vi står upp för Stockholm” fokuserar kampanjen på huvudstadens särskilda egenskaper och…

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.