Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa Försäkring, i samarbete med AkademikerAlliansen, Kommunal och OFR, vill underlätta för dessa arbetstagare att förstå sina rättigheter och hantera sina försäkringar vid sjukdom eller skador på arbetsplatsen.
Kampanjens tonalitet kombinerar humor, omtanke och igenkänning, för att Afa Försäkring ska bli associerat med smärtsamma situationer. Genom att använda klassiska smärtljud syftar man till att få fler att tänka på Afa Försäkring när en arbetsskada inträffar. Kampanjen kommer att pågå från 1 september till 16 november och synas på sociala medier, utomhusreklam samt i form av en längre film och olika radiospottar.
I en gemensam kommentar säger art director och copywriter: ”Ibland är det bästa man kan göra att skrika, särskilt om man vill säga något viktigt. Därför har det varit kul att fortsätta skruva upp volymen och fortsätta göra Aaafffaaahhh synonymt med smärta”.