X
Nordic region's business magazine • september 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för hans tal var att våga säga nej, ett ord som kan verka negativt men som är fundamentalt viktigt.

Bondesson refererade till Marc Pritchards begrepp ”content crap trap” och ”information overload”.
– När vi utsätter människor för mer information än vad de kan hantera så leder det till stress, utbrändhet, trötthet och informationsundvikande. Så dålig reklam är i princip ett mentalt massförstörelsevapen som vi utsätter människor för – om vi fortsätter göra som vi har gjort, säger hon.

En av orsakerna till den överflödiga skräpreklamen idag är det stora antalet publiceringskanaler och den lägre kostnaden för produktion.
– Och så X-faktorn. Alla ni som jobbar med marknadsföring har ju upplevt hur alla andra i företaget och ledningen har så mycket åsikter och önskemål, påpekar hon.

Struktur och strategi är centrala, och att kunna säga nej är en del av detta.
– Kärnan i strategi är att välja vad man inte ska göra. Bra strategi kräver ledare som är kapabla att säga nej, förklarar hon.

Bondesson drog paralleller till pokerspelare som ofta säger nej till många av de händer de tilldelas.
– Amatörerna spelar glatt vidare och hoppas på det bästa. Men att lägga sig, välja bort, avvakta – det är en styrka. Det ska inte ses som en svaghet, säger hon.

Även idrottens värld erbjuder insikter.
– Rent statistiskt är det bästa en fotbollsmålvakt kan göra på en straff att stå kvar i mitten. Men man ser ut som en idiot om man inte gör något, menar hon.

Presentationens avslutning var en publikövning där alla fick ropa ”NEJ!”. Bondesson var dock inte nöjd med ljudnivån och övningen upprepades, berättar hon.

Mest lästa
  1. Behovet av en mer omfattande kulturkanon

  2. Coca-Cola anpassar sig efter globala trender

  3. Stagwell ställer in London-festival av säkerhetsskäl

Fler intressanta artiklar

Kampanj för att öka medvetenhet om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst lanserar Kid Collective en kampanj för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Denna kommunikation är inriktad på anställda inom kommun och region. I…

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna…

Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa…

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för…

Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

Publicerad september 11, 2025

Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill…

Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Publicerad september 10, 2025

Med ett år kvar till valet inleder Moderaterna sin kampanj för att återfå kontrollen i Stockholm. Under namnet ”Vi står upp för Stockholm” fokuserar kampanjen på huvudstadens särskilda egenskaper och…

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.