Vikten av att säga nej i marknadsföring
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för hans tal var att våga säga nej, ett ord som kan verka negativt men som är fundamentalt viktigt.
Bondesson refererade till Marc Pritchards begrepp ”content crap trap” och ”information overload”.
– När vi utsätter människor för mer information än vad de kan hantera så leder det till stress, utbrändhet, trötthet och informationsundvikande. Så dålig reklam är i princip ett mentalt massförstörelsevapen som vi utsätter människor för – om vi fortsätter göra som vi har gjort, säger hon.
En av orsakerna till den överflödiga skräpreklamen idag är det stora antalet publiceringskanaler och den lägre kostnaden för produktion.
– Och så X-faktorn. Alla ni som jobbar med marknadsföring har ju upplevt hur alla andra i företaget och ledningen har så mycket åsikter och önskemål, påpekar hon.
Struktur och strategi är centrala, och att kunna säga nej är en del av detta.
– Kärnan i strategi är att välja vad man inte ska göra. Bra strategi kräver ledare som är kapabla att säga nej, förklarar hon.
Bondesson drog paralleller till pokerspelare som ofta säger nej till många av de händer de tilldelas.
– Amatörerna spelar glatt vidare och hoppas på det bästa. Men att lägga sig, välja bort, avvakta – det är en styrka. Det ska inte ses som en svaghet, säger hon.
Även idrottens värld erbjuder insikter.
– Rent statistiskt är det bästa en fotbollsmålvakt kan göra på en straff att stå kvar i mitten. Men man ser ut som en idiot om man inte gör något, menar hon.
Presentationens avslutning var en publikövning där alla fick ropa ”NEJ!”. Bondesson var dock inte nöjd med ljudnivån och övningen upprepades, berättar hon.