Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider
Publicerad september 9, 2025
Publicerad september 9, 2025
I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen.
✓Osäker framtid för Allvaret
✓The Great Exhibition visar på minskad produktion
✓Expansionstakt för The Swedish Thing.
Trots att flera etablerade byråer, som B-Reel och Jung von Matt, har stängt igen, har antalet nystartade företag hållit sig stabilt på över 1000 per år, med 511 nya byråer registrerade mellan januari och augusti i år.
De byråer som har startats under de senaste tre åren har inte haft tid att växa betydligt. Enligt Resumé är Ape Creative den mest framgångsrika, med en omsättning på nästan 29 miljoner kronor och en vinst på 5 miljoner kronor.
Jämfört med andra byråer, som ADC och The Great Exhibition, som har intäkter på cirka 10 miljoner kronor, är Ape Creative ett undantag. Nova har nyligen stängt flera av sina byråer på kort tid.
Tre byråer från olika områden har valts ut för en djupare analys – Allvaret, The Great Exhibition och The Swedish Thing. Trots olika ekonomiska resultat delar de en gemensam insikt: djupgående kreativitet är avgörande.
Allvaret, grundat av Camilla Bergqvist och Ya-sin Chahimi, visar att det första året har varit utmanande med en omsättning på drygt 0,3 miljoner kronor. Som hon säger:
– Det är hård konkurrens, en tuff konjunktur och det krävs oerhört mycket arbete för att få in jobb,.
Trots de svårigheter som företaget har stött på ser hon positivt på framtiden, även om tankar på att ge upp finns.
– Känslan är ändå att det rör på sig där ute, och vi ser en positiv riktning, säger hon.
Med projekt för kunder som Stockholmsmässan har Allvaret potential att växa, men de behöver fler uppdrag för att kunna anställa mer personal.
– Vi skulle också behöva vara en tredje person, en projektledare, men just nu har vi inte omsättning för en tredje, säger hon.
The Great Exhibition, som startades av bland andra Petter Kukacka, hade en omsättning på drygt 10 miljoner kronor förra året och har upplevt mindre produktion.
– Det har varit mindre produktion helt enkelt, säger han.
Han förklarar att det finns mer osäkerhet och att det har blivit svårare för kunder att fatta beslut, vilket leder till en utslagskraft för de modigare aktörerna.
– Bara de som är lite modigare satsar i svåra tider, säger han.
Petter betonar vikten av att vara fokuserad på affärsutveckling i kommunikationsskaparprocessen.
– Vi vill visa att stark kreativitet inte behöver kompromissa med lönsamheten, säger han.
The Swedish Thing, grundat 2023 av Joakim Trovik Johansson, har en omsättning på 3,1 miljoner kronor. Han förklarar att det saknas anställda i byrån, vilket begränsar tillväxten.
– Om vi ska fortsätta växa som vi planerar så ska vi göra om det, säger han.
Med en plan att anställa personal hoppas Joakim på en tillväxt på 20 procent i år och nästa år.
– Vi skapar action och testar olika material, säger han.
Genom att anpassa sig till marknaden och fokusera på kreativa leveranser kan de nå nya höjder.
– Jag tror att Ica, Coca-Cola och Ikea skulle må bra av våra metoder gentemot gräsrötter, säger han.