X
Nordic region's business magazine • september 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen.

✓Osäker framtid för Allvaret
✓The Great Exhibition visar på minskad produktion
✓Expansionstakt för The Swedish Thing.

Trots att flera etablerade byråer, som B-Reel och Jung von Matt, har stängt igen, har antalet nystartade företag hållit sig stabilt på över 1000 per år, med 511 nya byråer registrerade mellan januari och augusti i år.

De byråer som har startats under de senaste tre åren har inte haft tid att växa betydligt. Enligt Resumé är Ape Creative den mest framgångsrika, med en omsättning på nästan 29 miljoner kronor och en vinst på 5 miljoner kronor.

Jämfört med andra byråer, som ADC och The Great Exhibition, som har intäkter på cirka 10 miljoner kronor, är Ape Creative ett undantag. Nova har nyligen stängt flera av sina byråer på kort tid.

Tre byråer från olika områden har valts ut för en djupare analys – Allvaret, The Great Exhibition och The Swedish Thing. Trots olika ekonomiska resultat delar de en gemensam insikt: djupgående kreativitet är avgörande.

Allvaret, grundat av Camilla Bergqvist och Ya-sin Chahimi, visar att det första året har varit utmanande med en omsättning på drygt 0,3 miljoner kronor. Som hon säger:
– Det är hård konkurrens, en tuff konjunktur och det krävs oerhört mycket arbete för att få in jobb,.

Trots de svårigheter som företaget har stött på ser hon positivt på framtiden, även om tankar på att ge upp finns.
– Känslan är ändå att det rör på sig där ute, och vi ser en positiv riktning, säger hon.

Med projekt för kunder som Stockholmsmässan har Allvaret potential att växa, men de behöver fler uppdrag för att kunna anställa mer personal.
– Vi skulle också behöva vara en tredje person, en projektledare, men just nu har vi inte omsättning för en tredje, säger hon.

The Great Exhibition, som startades av bland andra Petter Kukacka, hade en omsättning på drygt 10 miljoner kronor förra året och har upplevt mindre produktion.
– Det har varit mindre produktion helt enkelt, säger han.

Han förklarar att det finns mer osäkerhet och att det har blivit svårare för kunder att fatta beslut, vilket leder till en utslagskraft för de modigare aktörerna.
– Bara de som är lite modigare satsar i svåra tider, säger han.

Petter betonar vikten av att vara fokuserad på affärsutveckling i kommunikationsskaparprocessen.
– Vi vill visa att stark kreativitet inte behöver kompromissa med lönsamheten, säger han.

The Swedish Thing, grundat 2023 av Joakim Trovik Johansson, har en omsättning på 3,1 miljoner kronor. Han förklarar att det saknas anställda i byrån, vilket begränsar tillväxten.
– Om vi ska fortsätta växa som vi planerar så ska vi göra om det, säger han.

Med en plan att anställa personal hoppas Joakim på en tillväxt på 20 procent i år och nästa år.
– Vi skapar action och testar olika material, säger han.

Genom att anpassa sig till marknaden och fokusera på kreativa leveranser kan de nå nya höjder.
– Jag tror att Ica, Coca-Cola och Ikea skulle må bra av våra metoder gentemot gräsrötter, säger han.

Mest lästa
  1. Snapchats stora satsning i Sverige

  2. Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

  3. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Fler intressanta artiklar

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.