X
Nordic region's business magazine • september 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Fremskrittspartiets kontroversiella valkampanj skapar rubriker

Publicerad september 9, 2025

Fremskrittspartiets kampanj inför valet har både hyllats och kritiserats för att flirta med rasism. Genom sms-kampanjer till över 400 000 väljare och en stark närvaro på sociala medier har partiet lyckats nå nya väljargrupper, enligt uppgifter. Partiledaren för Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug, har fokuserat på frågor kring gängkriminalitet, vilket har lett till en ökad uppmärksamhet kring partiet.


Samtidigt har kommunikationen väckt starka känslor. I somras krävde Fremskrittspartiet en ursäkt från Miljøpartiet De Grønne (MDG) efter att MDG:s ledare, Arild Hermstad, kritiserade en reklamfilm från Fremskrittspartiet. Hermstad, som reflekterade över filmbudskapet, kallade deras agerande för ”pinsamt” och menade att det spelade på rädsla och rasism. Fremskrittspartiet, å sin sida, hävdar att budskapet handlar om kriminalitet och inte om etnicitet.


Reklamfilmen visade en grupp unga män med invandrarbakgrund som attackerade en vit pojke, vilket fått kritik för att förstärka negativa stereotyper. Filmen, producerad av byrån Los & co, hamnade i blåsväder även av andra anledningar, inklusive att Oslo-polisen ångrade att de hyrt ut uniformer till inspelningen. Byrån erkände att de inte hade fått nödvändigt tillstånd för att använda en polisbil i videon.


Under valspurten har Fremskrittspartiet släppt en ny reklamfilm med fokus på ekonomisk oro, där en ensamstående mamma framställs. Erna Solberg, ledare för Høyre, deltog i ett humorprogram där hon blev roastad, vilket ytterligare ökade uppmärksamheten kring hennes kampanj. Arbeiderpartiet, å sin sida, betonar trygghet och rättvisa som centrala teman för att behålla makten.


Trots olika budskap är det oklart hur väl de når ut till väljarna. En undersökning visar att slogans från partierna ofta inte ger tydlighet, där Høyres ”Ingen slagord” minns bäst men ändå uppfattas som otydligt. Fremskrittspartiet upplever att deras budskap är mer klart, medan resterande partier har svårt att nå ut.


Inför valet har de norska partierna samlat in en rekordnivå av över 152 miljoner norska kronor, med Fremskrittspartiet som har färre men större bidrag, medan Høyre dominerar med flest miljonbidrag. Dagen före valet skickade Fremskrittspartiet ut sms med budskap för att stoppa ”slöseri och byråkrati” och uppmanade till att rösta för bättre ekonomi.


Under de senaste 90 dagarna har partierna spenderat 1,9 miljoner kronor på annonser hos Meta. Fremskrittspartiet har lagt mest med 786 000 kronor, följt av Arbeiderpartiet och Høyre. Nyheter har även rapporterat om en granskning av anonyma Tiktok-konton som potentiellt kan ha kopplingar till utländska försök att påverka det norska valet.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.