X
Nordic region's business magazine • september 6, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Region Uppsala lanserar kampanj för att stimulera samtal om känslor bland unga män

Publicerad september 6, 2025

Tillsammans med kända profiler som skådespelaren Alexander Abdallah och fotbollsspelare från IK Sirius, inleder Region Uppsala en ny del av kampanjen ”För livets alla”. Den nya inriktningen fokuserar på att uppmuntra unga att diskutera sin psykiska hälsa, med det nya temat ”Sätt ord på dina känslor”.


Denna fas av kampanjen skiljer sig från föregående genom att den är mer interaktiv. Istället för affischer och sociala medier, vill man inkludera ungdomarna genom online-övningar och aktiviteter där de vistas.


Region Uppsala samarbetar med Blomquist Communication. Deras copywriter säger i ett pressmeddelande:
– Vi vill göra det lika självklart att prata om sina känslor som att prata om vädret. Psykisk hälsa handlar om allt du kommer att känna i livet – glädje, sorg och allt däremellan. Därför är det så viktigt att kunna sätta ord på känslorna, för att hantera dem på ett bra sätt.


Ambassadörerna för kampanjen inkluderar Alexander Abdallah, spelarna Adam Wikman och Joakim Persson från IK Sirius, racerföraren Alexander Graff samt matinfluencern Marcus Frank. Att just män valdes som ambassadörer speglar kampanjens målgruppsanalys, som visar att unga män har svårigheter att uttrycka sina känslor.


Dessa ambassadörer medverkar i fyra filmer där de öppet delar med sig av sina erfarenheter av psykisk ohälsa och svårigheter med att uttrycka känslor. Det långsiktiga syftet med kampanjen är att öka hälsolitteraciteten – förmågan att förstå och använda information för att främja psykisk hälsa.


Regionen hoppas att kampanjen kommer att leda till att fler unga söker stöd för psykisk ohälsa. Kampanjen pågår fram till den 10 oktober, som också är Världsdagen för psykisk hälsa.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.