X
Nordic region's business magazine • september 6, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Telias utmaningar: En analys av marknadsledaren

Publicerad september 6, 2025

Telia

Trots omfattande varumärkessatsningar för hundratals miljoner fortsätter Telia att likna sina konkurrenter, och företaget har nu hamnat på Råd&Röns svarta lista över företag att undvika. Detta har väckt frågor om hur man kan investera så stort i sitt varumärke och ändå riskera svartlistning för att spara småsummor, som hon uttrycker det.

Telias motivering för att inte följa Allmänna reklamationsnämndens beslut lyder:

”I detta fall föll avgörandet på en tillfällig felaktig formulering i vår marknadsföring”. Det kanske låter underligt, men är inte ovanligt i denna bransch.

I Sverige konkurrerar fyra operatörer om samma kundbas. Telia är marknadsledande, följt av Tele2, medan Telenor och Tre jagar tätt. Trots miljardinvesteringar i marknadsföring verkar varumärkena fortfarande otydliga i sin positionering. Så har det blivit efter att företagen har bytt reklamstrategi mer frekvent än man kan minnas.

Två år sedan introducerades kampanjen ”Det är Telia”, som syftade till att förtydliga vad Telia representerar och hur det påverkar människors liv i en uppkopplad värld. Men vad betyder egentligen Telia i praktiken?

Enligt analyserna av operatörernas hemsidor fokuserar alla på familjeabonnemang. Telia erbjuder:

”Välj familjeabonnemang”. Tele2 säger:

”Samla familjens mobilabonnemang”. Telenor och Tre gör liknande erbjudanden. När argumenten är så lika är det svårt för företagen att sticka ut.

Faktum är att om operatörerna inte hade investerat en krona i sina varumärken, skulle deras positioner vara de samma som nu. Finns det några verkliga skillnader att tala om? Täckningskartorna varierar en aning, men i övrigt verkar skillnaderna vara minimala.

Telia positionerar sig som premium och prissätter därefter. Företaget har kunnat höja abonnemangspriserna med +100 SEK/år utan att förlora kunder, vilket hon påpekar. Hade Ica gjort samma sak skulle resultatet varit annorlunda.

Att värva nya kunder har aldrig varit svårare. Tidigare kunde man attrahera kunder med nya mobiler varannan år, men nu har analysföretag justerat ner förväntningarna från två år till tre eller fyra. Enligt en YouGov-undersökning från 2023 behåller åtta av tio svenskar sina mobiler i tre år eller längre.

Det är inte operatörernas fel, men det är deras problem. Om inte nya mobiler fungerar som en dragkraft, vad finns kvar? Längre bindningstider är en taktik, och Tre erbjuder avtal på upp till 48 månader. Telia har satsat stora summor på innehåll, men det finns även enklare lösningar, som att förbättra kundservicen.

Det finns fortfarande mycket att göra. Många kunder har gett operatörerna låga betyg på Trustpilot. Telenor 90 procent:

”Dålig kundservice, skyller på varandra.” Telia 87 procent:

”Har ALDRIG varit med om en värre upplevelse via kundtjänst.” Tele2 66 procent:

”Helt otrolig dålig kundtjänst.” Tre 34 procent:

”Har sina brister.”

Telia riskerar att hamna i samma fälla som Coop, som har en introvert syn på sitt varumärke. För att kunna kalla sig premium behöver Telia agera utifrån det. En första åtgärd skulle vara att undvika att hamna på Råd&Röns svarta lista igen.

Vad är Telia egentligen? Jag vet inte. Men jag vet att Vodafone går samman med Tre i Storbritannien, och att Telenor överväger samma sak i Sverige. Om affären blir verklighet kan Telias marknadsledarskap sättas på spel. Oavsett vad Telia är idag krävs det något helt annat för framtiden.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.