Giorgio Armani: Arvet av en modevisionär
Publicerad september 5, 2025
Publicerad september 5, 2025
Modeskaparen Giorgio Armani avled i torsdags, vid 91 års ålder. Hans insatser inom modevärlden sammanfattas här.
Giorgio Armani grundade sitt modehus 1975 och revolutionerade snabbt konceptet ”quiet luxury” till en global affärsstrategi. Han har genom åren blivit en av de mest inflytelserika designerna inom både dam- och herrmode. Genom strikt varumärkesdisciplin och en tydlig produktportfölj har han byggt upp en helhetsupplevelse av elegans.
Idén bakom hans varumärke kretsar kring rena linjer och nedtonade färger, vilket ger autenticitet i alla kanaler.
– Utan autenticitet faller allt, konstaterar hon, i brittiska Vogue, strax före sin 85-årsdag.
För att attrahera en bred publik utvecklade Armani flera varumärken:
■ Giorgio Armani (flaggskeppet)
■ Emporio Armani (yngre/premium)
■ A|X Armani Exchange (lifestyle-varumärke)
■ Armani Casa (hem)
■ Armani Beauty (skönhet).
Hans varumärkesuniversum omfattar även museet Armani/Silos i Milano samt hotell i Dubai och Milano. Enligt Brand Vision kan tre centrala strategier identifieras i hans arbete:
1. Tydlig segmentering och prissättning mellan varumärken, vilket gör att volym kan fångas utan att toppsegmentet förlorar sin status.
2. Exklusivitet genom limiterade kollektioner och selektiva samarbeten.
3. Enhetlig estetik i alla kanaler, såväl butik som online.
Redan på 1980-talet formade Emporio Armani varumärkets popkulturella image och gjorde lyxen mer tillgänglig. Initiativet beskrevs av henne som ”demokratiskt”. Lanseringen 1981 kännetecknades av ikoniska affischkampanjer fotograferade av Aldo Fallai.
Armani använde ofta kändisar i sina kampanjer, vilket förstärkte berättelsen kring varumärket, som alltid förblev i en lågmäld position. En annan framgångsfaktor har varit hans förmåga att anpassa sig till samtiden utan att kompromissa med varumärkesidentiteten. Ett exempel är beslutet att 2021 avskaffa äkta päls i sina kollektioner.
Vidare har Armani under åren arbetat för att minska klimatpåverkan genom att optimera produktionskedjan och reducera vattenanvändningen.
Giorgio Armani var ägare och kreativ ledare för sitt modehus fram till sin bortgång.
Källor: Vogue, NSS Magazine, Brand Vision, Martin Roll.