X
Nordic region's business magazine • september 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Ny strategi för att nå den äldre målgruppen: Kei and Friends

Publicerad september 4, 2025

Hanna Lindberg och Per Schlingmann syftar till att motverka ålderism inom näringslivet och kommunikationssektorn. De har därför lanserat Kei and Friends, en plattform som ska hjälpa företag att kommunicera effektivt med den äldre målgruppen.– På tre års sikt tittar vi på den nordiska marknaden, säger hon.

Verksamheten bedrivs som ett nätverk snarare än ett traditionellt företag och erbjuder tjänster som storytelling och målgruppsanalys. Namnet Kei kommer från japanska och betyder att uppleva.
Schlingmann och Lindberg kombinerar sina författarskap med strategisk kommunikation för att tillvarata dramaturgi från litteraturen.

Idén till Kei and Friends föddes under en lunch.
– För något år sedan fick jag allt fler förfrågningar kopplat till ålderism. Företag ville ha min hjälp med rekrytering men också med att nå äldre målgrupper, säger han.

De påpekar att personer över 55 år sitter på en betydande del av Sveriges förmögenhet, och att företagen fokuserar för mycket på yngre konsumenter.
– Vi är ett väldigt ungdomsfixerat land, säger hon.

Den starka fixeringen vid ungdom beror delvis på en kulturell besatthet av det nya och trendiga, samt vårt personnummersystem som ständigt påminner oss om ålder.
– Dels är vi besatta av att allt ska vara nytt och fräscht och trendkänsligt, konstaterar han.

Lindberg tillägger att många företag missar att nå ut till den 55-plussiga målgruppen, som är nyfikna och vill utvecklas.
– Problemet är att företagen inte förstått hur man når dem, säger hon.

Duon är kritisk till traditionella indelningar av generationer.
– Vi måste sluta tänka ålder i kommunikation och jobba mer utifrån mindset och intresse, säger han.

Hanna Lindberg anser att den nuvarande kommunikationen till äldre är stereotypisk och otillräcklig.
– Antingen är det clowniga tanter i färgstarka glasögon eller så porträtteras ett äldre par stillsamt i roddbåt, men så ser inte verkligheten ut, säger hon.

Det finns en möjlighet att nå äldre genom berättande metoder som också tilltalar yngre, menar han.
– Mycket handlar om vilken ålder man känner sig som snarare än vad siffrorna visar, påpekar han.

Per Schlingmann tar upp kulturtanten som en betydande konsumentgrupp som ofta förbises.
– Här finns kulturtanten – som besitter en enorm kommersiell kraft, säger han.

De diskuterar strategier för att nå ut till den äldre målgruppen i en ungdomsfixerad marknad.
– Det går lite trögt, men det finns öppningar i branscher som fastigheter och resor, säger han.

Det finns nu en förändring inom retailsektorn, där åldersfixeringen minskar.
– Jag tror att det finns ett momentum nu – frågan om ålder är på tapeten, säger han.

Lindberg framhåller att deras arbete handlar om att pröva affärsidéer och se hur smala de kan vara.
– Vi vill fungera som en väldigt nischad och kraftfull plugin, säger hon.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.