X
Nordic region's business magazine • september 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Ny strategi för att nå den äldre målgruppen: Kei and Friends

Publicerad september 4, 2025

Hanna Lindberg och Per Schlingmann syftar till att motverka ålderism inom näringslivet och kommunikationssektorn. De har därför lanserat Kei and Friends, en plattform som ska hjälpa företag att kommunicera effektivt med den äldre målgruppen.– På tre års sikt tittar vi på den nordiska marknaden, säger hon.

Verksamheten bedrivs som ett nätverk snarare än ett traditionellt företag och erbjuder tjänster som storytelling och målgruppsanalys. Namnet Kei kommer från japanska och betyder att uppleva.
Schlingmann och Lindberg kombinerar sina författarskap med strategisk kommunikation för att tillvarata dramaturgi från litteraturen.

Idén till Kei and Friends föddes under en lunch.
– För något år sedan fick jag allt fler förfrågningar kopplat till ålderism. Företag ville ha min hjälp med rekrytering men också med att nå äldre målgrupper, säger han.

De påpekar att personer över 55 år sitter på en betydande del av Sveriges förmögenhet, och att företagen fokuserar för mycket på yngre konsumenter.
– Vi är ett väldigt ungdomsfixerat land, säger hon.

Den starka fixeringen vid ungdom beror delvis på en kulturell besatthet av det nya och trendiga, samt vårt personnummersystem som ständigt påminner oss om ålder.
– Dels är vi besatta av att allt ska vara nytt och fräscht och trendkänsligt, konstaterar han.

Lindberg tillägger att många företag missar att nå ut till den 55-plussiga målgruppen, som är nyfikna och vill utvecklas.
– Problemet är att företagen inte förstått hur man når dem, säger hon.

Duon är kritisk till traditionella indelningar av generationer.
– Vi måste sluta tänka ålder i kommunikation och jobba mer utifrån mindset och intresse, säger han.

Hanna Lindberg anser att den nuvarande kommunikationen till äldre är stereotypisk och otillräcklig.
– Antingen är det clowniga tanter i färgstarka glasögon eller så porträtteras ett äldre par stillsamt i roddbåt, men så ser inte verkligheten ut, säger hon.

Det finns en möjlighet att nå äldre genom berättande metoder som också tilltalar yngre, menar han.
– Mycket handlar om vilken ålder man känner sig som snarare än vad siffrorna visar, påpekar han.

Per Schlingmann tar upp kulturtanten som en betydande konsumentgrupp som ofta förbises.
– Här finns kulturtanten – som besitter en enorm kommersiell kraft, säger han.

De diskuterar strategier för att nå ut till den äldre målgruppen i en ungdomsfixerad marknad.
– Det går lite trögt, men det finns öppningar i branscher som fastigheter och resor, säger han.

Det finns nu en förändring inom retailsektorn, där åldersfixeringen minskar.
– Jag tror att det finns ett momentum nu – frågan om ålder är på tapeten, säger han.

Lindberg framhåller att deras arbete handlar om att pröva affärsidéer och se hur smala de kan vara.
– Vi vill fungera som en väldigt nischad och kraftfull plugin, säger hon.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.