X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Precis Digital återhämtar sig med ökande intäkter

Publicerad september 3, 2025

Efter en nedgång år 2023 visar Precis Digital-nätverkets senaste bokslut en positiv trend med ökande intäkter. Trots avvecklingen av två företag, verkar det som om koncernen är på väg uppåt igen.


Precis Digital, som grundades 2012 av flera tidigare Google-anställda, har genomgått en framgångssaga fram till 2023 då siffrorna började falla. Nu visar 2024 års bokslut en rejäl förbättring.


Medan Bannerboy har avvecklats och förvandlats till ett holdingbolag, sjönk dess omsättning dramatiskt från 16,2 miljoner kronor till endast 58 000 kronor under 2024.


Trots detta ökar byråintäkterna för nästan alla bolag inom nätverket, även om resultatet varierar. Precis Digital redovisade ett minusresultat på -4,9 miljoner kronor 2023, men har lyckats vända detta till ett plus på 45,2 miljoner kronor 2024.


MayTwelve uppvisar en tiodubbling av rörelseresultatet till 54,7 miljoner kronor, upp från 5,5 miljoner kronor. Även Precis Digital Syd, beläget i Göteborg, ökar sitt resultat från 8 miljoner kronor till 13,5 miljoner kronor.


Men Precis Digital Mitt, i Linköping, visar negativa siffror, med ett rörelseresultat som faller från 5,5 miljoner kronor till -3,8 miljoner kronor. I årsredovisningen framgår att bolaget är under avveckling och att personal och kunder flyttas till huvudkontoret i Stockholm.


Ledningen skriver:

”Målet med omstruktureringen är att samla resurser och effektivisera verksamheten inom koncernen,” säger hon.


Överlag är tongångarna positiva. Ledningen för MayTwelve sammanfattar läget:

”Precis går in i 2025 med en stark finansiell ställning och ett tydligt momentum. Trots ett utmanande makroekonomiskt och geopolitiskt landskap ser Precis stora möjligheter i den fortsatta digitaliseringen och automatiseringen av marknadsföring. De aktörer som effektivt kan navigera i ett mer komplext medielandskap och implementera Al-drivna möjligheter kommer att ha en stark konkurrensfördel i den nya eran av digital marknadsföring,” säger han.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.