X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Precis Digital återhämtar sig med ökande intäkter

Publicerad september 3, 2025

Efter en nedgång år 2023 visar Precis Digital-nätverkets senaste bokslut en positiv trend med ökande intäkter. Trots avvecklingen av två företag, verkar det som om koncernen är på väg uppåt igen.


Precis Digital, som grundades 2012 av flera tidigare Google-anställda, har genomgått en framgångssaga fram till 2023 då siffrorna började falla. Nu visar 2024 års bokslut en rejäl förbättring.


Medan Bannerboy har avvecklats och förvandlats till ett holdingbolag, sjönk dess omsättning dramatiskt från 16,2 miljoner kronor till endast 58 000 kronor under 2024.


Trots detta ökar byråintäkterna för nästan alla bolag inom nätverket, även om resultatet varierar. Precis Digital redovisade ett minusresultat på -4,9 miljoner kronor 2023, men har lyckats vända detta till ett plus på 45,2 miljoner kronor 2024.


MayTwelve uppvisar en tiodubbling av rörelseresultatet till 54,7 miljoner kronor, upp från 5,5 miljoner kronor. Även Precis Digital Syd, beläget i Göteborg, ökar sitt resultat från 8 miljoner kronor till 13,5 miljoner kronor.


Men Precis Digital Mitt, i Linköping, visar negativa siffror, med ett rörelseresultat som faller från 5,5 miljoner kronor till -3,8 miljoner kronor. I årsredovisningen framgår att bolaget är under avveckling och att personal och kunder flyttas till huvudkontoret i Stockholm.


Ledningen skriver:

”Målet med omstruktureringen är att samla resurser och effektivisera verksamheten inom koncernen,” säger hon.


Överlag är tongångarna positiva. Ledningen för MayTwelve sammanfattar läget:

”Precis går in i 2025 med en stark finansiell ställning och ett tydligt momentum. Trots ett utmanande makroekonomiskt och geopolitiskt landskap ser Precis stora möjligheter i den fortsatta digitaliseringen och automatiseringen av marknadsföring. De aktörer som effektivt kan navigera i ett mer komplext medielandskap och implementera Al-drivna möjligheter kommer att ha en stark konkurrensfördel i den nya eran av digital marknadsföring,” säger han.

Mest lästa
  1. Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

  2. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  3. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Fler intressanta artiklar

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.