Egmonts svenska byråer redovisar blandade resultat
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
Under 2024 visar byråerna som delägs av Story House Egmont varierande resultat. Kan Malmö rapporterar en omsättning på över 118 miljoner kronor, vilket innebär en minskning med 6 procent jämfört med föregående år. Byråintäkterna sjunker med 16 procent till 88 miljoner kronor och rörelseresultatet faller med 58 procent till 5 miljoner.
Enligt Resumé har Kan Malmö också sagt upp 13 anställda, vilket resulterade i 93 anställda under året.
– Vi har under första kvartalet sett en dipp och haft för lite att göra, helt enkelt, säger hon.
Det halverade vinsten kan även kopplas till ökade kostnader för inköp av underkonsulter. Trots den negativa utvecklingen beslutar företaget att dela ut 7 miljoner kronor till sina ägare, där Story House Egmont är den största aktören med en ägarandel på 61,6 procent.
Båda designbyrån Okto och contentbyrån Klintberg Niléhn, som stöds av Egmont, gör också kapitalutdelningar. Okto delar ut 3,4 miljoner kronor, medan Klintberg Niléhn distribuerar över 4 miljoner kronor till ägarna. För Klintberg Niléhn minskar vinsten på grund av ökade kostnader, trots en ökning av intäkterna med 2 procent till närmare 27 miljoner kronor.
Okto, å sin sida, ökar sin omsättning med 62 procent, upp till 33 miljoner, och byråintäkterna stiger med 43 procent till 26 miljoner kronor. I Story House Egmonts affärsområde Agencies ingår även danska S360, Storylab och Helion, samt norska Intuvio och Egmont People.