X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Egmonts svenska byråer redovisar blandade resultat

Publicerad september 3, 2025

Under 2024 visar byråerna som delägs av Story House Egmont varierande resultat. Kan Malmö rapporterar en omsättning på över 118 miljoner kronor, vilket innebär en minskning med 6 procent jämfört med föregående år. Byråintäkterna sjunker med 16 procent till 88 miljoner kronor och rörelseresultatet faller med 58 procent till 5 miljoner.


Enligt Resumé har Kan Malmö också sagt upp 13 anställda, vilket resulterade i 93 anställda under året.
– Vi har under första kvartalet sett en dipp och haft för lite att göra, helt enkelt, säger hon.


Det halverade vinsten kan även kopplas till ökade kostnader för inköp av underkonsulter. Trots den negativa utvecklingen beslutar företaget att dela ut 7 miljoner kronor till sina ägare, där Story House Egmont är den största aktören med en ägarandel på 61,6 procent.


Båda designbyrån Okto och contentbyrån Klintberg Niléhn, som stöds av Egmont, gör också kapitalutdelningar. Okto delar ut 3,4 miljoner kronor, medan Klintberg Niléhn distribuerar över 4 miljoner kronor till ägarna. För Klintberg Niléhn minskar vinsten på grund av ökade kostnader, trots en ökning av intäkterna med 2 procent till närmare 27 miljoner kronor.


Okto, å sin sida, ökar sin omsättning med 62 procent, upp till 33 miljoner, och byråintäkterna stiger med 43 procent till 26 miljoner kronor. I Story House Egmonts affärsområde Agencies ingår även danska S360, Storylab och Helion, samt norska Intuvio och Egmont People.

Mest lästa
  1. Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

  2. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  3. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Fler intressanta artiklar

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.