X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

TV4 avskedar reseexpert efter avslöjande om intressekonflikter

Publicerad september 3, 2025

TV4 har beslutat att avsluta samarbetet med reseexperten Kajsa Beausang efter att det framkommit att hon rekommenderat destinationer som är kunder till hennes PR-byrå. Kanalen beskriver detta som ett misstag i sina rutiner och har nu stängt dörren för framtida inslag med henne.


Beausang har medverkat i Nyhetsmorgon och delat med sig av tips om resmål, däribland Estland, Lettland och Litauen. Men denna rekommendation visade sig vara problematisk, då flera av dessa destinationer också är kunder till Joyvoy Studio, byrån hon grundade.


”Jag brinner lite extra för den här regionen,” säger hon, vilket nu väcker frågor om objektiviteten i hennes uttalanden. En tittare uppmärksammade situationen, vilket ledde till att TV4 agerade.


Johanna Thulin Bratten, ansvarig utgivare för Nyhetsmorgon, kommenterar: ”Vi upptäckte det här alldeles för sent. En tittare uppmärksammade oss och vi insåg att hon satt på dubbla stolar.” Efter detta avslöjande har TV4 beslutat att Beausang inte längre får delta i programmet.


”Så länge hon driver PR-byrån kommer vi inte att ha med henne. För oss är det ett enkelt beslut,” fortsätter hon. Bratten understryker att det finns tydliga riktlinjer för externa experter, men att dessa brast i detta fall.


Hon förklarar vidare: ”För fasta profiler har vi alltid en öppen dialog om deras eventuella samarbeten. Men Kajsa är inte en återkommande expert.” Med beaktande av komplexiteten hos experter med flera uppdrag, säger hon att TV4 måste skärpa sina krav.


”Det här har blivit en djungel. Många av de experter vi samarbetar med har flera inkomstkällor och olika samarbeten,” säger hon och pekar på vikten av tydlighet. På frågan om huruvida TV4:s trovärdighet påverkas av situationen svarar Bratten: ”Jag ser det här som ett miss i vårt arbete. I det stora hela tror jag inte att det påverkar vår trovärdighet, men det är förstås inte bra.”

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.