X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

TV4 avskedar reseexpert efter avslöjande om intressekonflikter

Publicerad september 3, 2025

TV4 har beslutat att avsluta samarbetet med reseexperten Kajsa Beausang efter att det framkommit att hon rekommenderat destinationer som är kunder till hennes PR-byrå. Kanalen beskriver detta som ett misstag i sina rutiner och har nu stängt dörren för framtida inslag med henne.


Beausang har medverkat i Nyhetsmorgon och delat med sig av tips om resmål, däribland Estland, Lettland och Litauen. Men denna rekommendation visade sig vara problematisk, då flera av dessa destinationer också är kunder till Joyvoy Studio, byrån hon grundade.


”Jag brinner lite extra för den här regionen,” säger hon, vilket nu väcker frågor om objektiviteten i hennes uttalanden. En tittare uppmärksammade situationen, vilket ledde till att TV4 agerade.


Johanna Thulin Bratten, ansvarig utgivare för Nyhetsmorgon, kommenterar: ”Vi upptäckte det här alldeles för sent. En tittare uppmärksammade oss och vi insåg att hon satt på dubbla stolar.” Efter detta avslöjande har TV4 beslutat att Beausang inte längre får delta i programmet.


”Så länge hon driver PR-byrån kommer vi inte att ha med henne. För oss är det ett enkelt beslut,” fortsätter hon. Bratten understryker att det finns tydliga riktlinjer för externa experter, men att dessa brast i detta fall.


Hon förklarar vidare: ”För fasta profiler har vi alltid en öppen dialog om deras eventuella samarbeten. Men Kajsa är inte en återkommande expert.” Med beaktande av komplexiteten hos experter med flera uppdrag, säger hon att TV4 måste skärpa sina krav.


”Det här har blivit en djungel. Många av de experter vi samarbetar med har flera inkomstkällor och olika samarbeten,” säger hon och pekar på vikten av tydlighet. På frågan om huruvida TV4:s trovärdighet påverkas av situationen svarar Bratten: ”Jag ser det här som ett miss i vårt arbete. I det stora hela tror jag inte att det påverkar vår trovärdighet, men det är förstås inte bra.”

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.