X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Revolutionerande reklamkoncept för Kvibille Cheddar

Publicerad september 3, 2025

Kvibille Cheddar strävar efter att marknadsföra sin ost året runt, och inte bara vid speciella tillfällen. I detta syfte har Kontiki och Arlas inhousebyrå The Barn utvecklat hela 365 unika reklamfilmer.


”Det var först vid den andra presentationen som jag förstod att de verkligen menade allvar,” säger hon. Niklas Sörensson, varumärkesansvarig för Kvibille, i ett pressmeddelande. Kvibille Mejeri, beläget utanför Halmstad, har producerat sin berömda cheddar i nästan ett sekel.


Osten är för många en självklarhet på jul-, påsk- och midsommarbordet. Arla, som äger ysteriet, anser att försäljningen under övriga delar av året kan förbättras. Därför lanseras 365 filmer för att påminna svenskarna om att varje dag har sina egna festligheter.


”Att göra 1 bra reklamfilm är svårt nog, men 365? Vi föll direkt för idén och hur den så självklart löste våra utmaningar,” säger han. Niklas Sörensson, varumärkesansvarig för Kvibille, i ett pressmeddelande.


Varje dag under året kommer en film att publiceras. Dessutom har Kvibille lanserat en ny karaktär, ”Ostvärden”, spelad av Henrik Lundström, känd från ”Ondskan” 2003. I varje film förklarar ”Ostvärden” varför man bör fira med ost just idag.


Frågan är hur 365 unika reklamfilmer ska produceras. Kreatörerna betonar att AI inte har varit involverad i manusarbetet. ”Nej, det vore ett svek; mot idén, Kvibille och oss själva. Vi presenterade en idé som är bra för att den är idiotisk,” säger han. Hannes Tomani, copywriter på Kontiki, i pressmeddelandet.


Inspelningen av samtliga filmer genomfördes under tre intensiva dagar hos B-Smart, som i samarbete med Colony ansvarar för produktionen. Kampanjen inleddes den 1 september och kommer att synas på OLV och i sociala medier.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.