X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Svensk reklamhistoria: Viktiga kampanjer och byråer som formar vår kultur

Publicerad september 3, 2025

När utredningen om en svensk kulturkanon presenterades av regeringens kommitté, saknades reklamens betydelsefulla historia. Resumé har därför sammanställt en lista med centrala kampanjer och byråer som har präglat svensk reklam.

Utredningen, ledd av historieprofessorn, syftar till att definiera vilken kultur som är väsentlig för landet. Vid föreläsningen delade hon med sig av förslagen som erhållits.

Förslagen kategoriseras i konstarter och samhälle. Trots att nästan 10 000 förslag inkommit, inklusive kända reklamfilmer och böcker, utesluts varumärken och reklam i hög utsträckning. Resumé tar nu initiativet att skapa en reklamkanon.

Arbmans
En av de viktigaste byråerna som revolutionerade svensk reklam och bröt med traditionella debiteringsmodeller.

Falk & Phil och Hall & Cederquist
Dessa var en del av den kreativa eliten och starka konkurrenter till Arbmans.

Brindfors
Startade några år senare och blev en strategisk partner för sina kunder med hög kreativitet.

Rönnberg & Co
En byrå som vågade öppna sig internationellt genom att gå samman med McCann, vilket inspirerade andra.

Forsman & Bodenfors
Visade att kreativitet inte behöver vara begränsad till storstaden och etablerade Göteborg som en reklamstad.

Anderson & Lembke
Den enda svenska byrån med framgångar på den amerikanska B2B-marknaden.

Paradiset
En byrå som bröt ny mark genom att skapa attityd och nå internationell framgång med Diesel.

Åkestam Holst
Visade att nätverksbyggande inte innebär att kompromissa med kvalitet.

OCH
Denna byrå utmanade normerna för reklamens utformning.

Acne
Denna byrå diversifierade sig och blev en plattform för olika kreativa uttryck.

Farfar
Ledde den digitala reklamrevolutionen på 00-talet med flera priser i Cannes.

Skrytbilen
Arbmans reklam för Renault 4 var en nyhet i svensk reklam och fick stor genomslagskraft.

Iprenmannen
En kampanj som överraskade alla med sin kreativitet, trots initial kritik från Läkemedelsverket.

Bregottfabriken
En odödlig klassiker som fortsätter att sprida glädje med sina lyckliga kossor.

Ica-såpan
En banbrytande reklamserie som blev en del av svensk kultur och streaminghistorik.

H&M:s julkampanjer
En kampanj som orsakade stor uppståndelse, särskilt med Anna Nicole Smith som frontfigur.

The Epic Split / Volvo lastvagnar
Denna reklam visade att även B2B-produkter kan skapa känslor och engagemang.

Plötsligt händer det / Triss
Ett klassiskt budskap som fångar spänningen med spel.

När du får oväntat besök / Gevalia
En kreativ kampanj som framgångsrikt nådde ut till yngre målgrupper.

Dina färger var blå / Pripps
Både låten och reklamfilmen har blivit älskade sommarklassiker.

Fredagsmys / OLW
En fras som blivit en del av den svenska kulturen.

Lotto-Åke / Svenska Spel
En kampanj som lyckades fånga humor i sitt budskap.

Du blir vad du äter / Wasabröd
En enkel men effektiv reklamfilm skapad av Hall & Cederquist.

NGLI / Viking Line
En reklamkampanj som fick mycket uppmärksamhet för sin provokativa stil.

Två hål i väggen / Vattenfall
Visuellt och lekfullt, undertecknat av OCH.

Kittla dina sinnen / DN
En Guldäggsvinnande kampanj av Arbman & Lenskog.

Socialstyrelsen vill att du äter 6-8 skivor bröd per dag / Brödinstitutet
En provokativ reklamkampanj som fångade allmänhetens intresse.

I dag finns femton utrotningshotade arter i Sveriges natur. En av dem bär keps / LRF
En kampanj som förvandlade hela näringen genom att fokusera på miljö och konsumenter.

Curators of Sweden / Visit Sweden
En banbrytande sociala medier-kampanj som satte Sverige på kartan.

Roy Anderssons samlade reklamfilmer
En regissör vars estetik och stil skapade en stor påverkan på reklambranschen.

Floras reklamfilmer med Ernst Hugo Järegård och Margareta Krook
Ett tidigt exempel på kreativitet och unik reklam.

I kväll för 107 svenskar gonorré / RFSU
En kampanj om vikten av kondomanvändning som blev känd genom en klassisk t-shirt.

H&M
Kreativa samarbeten har gjort H&M till ett globalt varumärke.

Oatly
En kampanj som visade att reklam kan vara rebellisk och skapa diskussioner.

Ikea
Detta varumärke har lyckats bevara sin identitet genom åren.

Sverigedemokraterna
Deras kampanjer har väckt debatt om politisk reklam.

Diesel
En kampanj som fick internationell uppmärksamhet och erkännande.

Absolut Vodka
Ett varumärke som blev en symbol för svensk kreativitet och modernitet.

NK
Deras reklamhistoria fokuserar på lyx och modernitet från starten 1915.

Kexchoklad
Marknadsförd sedan 1940-talet med fokus på aktiv livsstil.

Aladdin
Den klassiska chokladasken har blivit en älskad jultradition.

Sida 3 i DN
Detta utrymme blev en skyltfönster för den bästa reklamen.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.