X
Nordic region's business magazine • september 2, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Att förstå digital marknadsföring i dagens landskap

Publicerad september 2, 2025

Digital marknadsföring har utvecklats till att ofta handla mer om försäljning än om traditionell marknadsföring, skriver Johan Anselmsson i Resumé Insikt. Övergången från färgglada annonser till digitala plattformar har lett till en förlust av den grundläggande förståelsen för marknadsföringens sanna syfte. Trots att digital reklam dominerar, är det osäkert om allt som kallas digital marknadsföring verkligen faller inom dess ramar.


Termen digital marknadsföring används ofta för att referera till digital försäljning. SEO, webbanalys och e-handel är centrala, men dessa aktiviteter ligger oftast i slutet av kundresan. De är utformade för att fånga upp efterfrågan snarare än att skapa den.


Verklig marknadsföring handlar om att bygga kännedom och väcka intresse, och detta sker tidigare i processen. Denna typ av marknadsföring är mer komplex och svårare att mäta, men avgörande för en framgångsrik försäljning. Enligt en HBR-artikel,

”Ending the War Between Sales and Marketing”, fungerar försäljnings- och marknadsföringsavdelningar bäst i samverkan, med tydliga roller och gemensamma mål.


Trots att modeller som funnels och kundresor har blivit populära igen på senare tid, har de i akademiska kretsar länge ifrågasatts. Digitaliseringens fokus har lett till en återuppvaknande av dessa begrepp, men det kvarstår frågor om deras relevans. Utmaningen ligger i att förstå hur digital marknadsföring verkligen bidrar till varumärkesbyggande.


Forskning har visat att även stora varumärken som Adidas och P&G har haft svårt att återfå kännedom och försäljning när en för stor del av budgeten allokerats till digital marknadsföring. Det finns även bevis på att investeringar i digitala plattformar ibland kan ha negativa effekter på lönsamhet.


En McKinsey-rapport bekräftade dessa fynd, som pekade på överinvesteringar inom digital marknadsföring som ett problem. Detta har lett till en reflektion kring effektiviteten av digitala satsningar och hur dessa faktiskt påverkar varumärkeskapital.


Inom varumärkesbyggande finns det grundläggande modeller som David Aakers ”Brand Equity Model” och Kevin Kellers ”Brand Resonance Pyramid”, som belyser hur digitala och icke-digitala insatser kan samverka för att skapa värde. Dessa modeller visar att varumärkesbyggande inkluderar flera faktorer som måste vara i balans för att lyckas.


Kännedom handlar om att vara synlig i relevanta kanaler, medan upplevd kvalitet kräver att varumärket levererar på sina löften. Associationer kopplade till varumärket bör kommuniceras effektivt, ofta genom berättande. Lojalitet har också förnyats i en digital kontext, där kunder interagerar med varumärket på många olika sätt.


För att lyckas i den digitala världens komplexa miljö måste marknadsförare förstå både försäljning och marknadsföring, och hur dessa samverkar. Det är viktigt att skapa budskap som engagerar i både digitala och analoga kanaler. De snäva rollerna inom marknadsföring behöver breddas för att omfatta en mer integrerad syn på marknadsföringens framtid.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.